ممانعت از قیمت گذاری غیرشفاف محصولات در بورس

ممانعت از قیمت گذاری غیرشفاف محصولات در بورس به گزارش حراج كن كارشناس ارشد بازار سرمایه، خواستار ممانعت از قیمتگذاری غیرشفاف محصولات خاص با عرضه در بازار فرعی بورس كالا گردید.


رسول علی محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بازار بورس در راستای افزایش شفافیت هر چه بیشتر در معاملات، ایجاد شده تا رقابت بین خریداران و فروشندگان عادلانه تر باشد؛ این در حالی است كه در بازار فرعی بورس كالا خریداران احراز صلاحیت می شوند و شرایط برای همه یكسان است؛ این در حالی است كه در مزایده ها بعضا شرایط برای همه متقاضیان یكسان نبوده و همین امر ایجاد شك و شبهه می كند.
كارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص عرضه محصولات «آن گرید» گفت: در حال حاضر برخی مجموعه ها به دلایلی كه شبهه برانگیز بوده و ایجاد رانت می كند، محصولات «آن گرید» خود را در خارج از بورس به عنوان محصول «آف گرید» از طریق برگزاری مزایده عرضه می كنند و برخی دیگر نیز بدهكاران مالیاتی هستند كه تمایلی به شفافیت بورس نداشته و عرضه در خارج از این بازار را ترجیح می دهند.
وی تصریح كرد: در بورس كالا و تالار فرعی كنترل و نظارت های دقیقی صورت می گیرد و به دلیل شفافیت های موجود در این بازار، مزایده های خارج از بورس كه با فساد و رانت همراه است، می تواند از طریق این بازار به شفافیت لازم برسد.
علی محمدی، عدم شفافیتی كه در برخی مزایده ها دیده می شود را تنها در راستای منافع عده ای خاص عنوان كرد و افزود: در مقابل بی عدالتی كه در مزایده های غیرشفاف صورت نی گیرد، عده ای متضرر می شوند. در حالیكه، در بازار سرمایه و معامله كالاهای دارای شرایط خاص و یا خارج از استاندارد در تالار فرعی بورس كالا، به دلیل برگزاری رقابت و چانه زنی پس از بازگشایی نماد معاملاتی هر كالا امكان رانت و تبانی بر سر قیمت وجود نداشته و به این ترتیب بازار فرعی بورس كالا شائبه های مزایدها را مرتفع می سازد.
وی به كاهش هزینه های عرضه كنندگان كالاها در فرآیند مزایده به كمك عرضه در بورس كالا اشاره كرد و گفت: در حالی كه عرضه كننده برای برگزاری مزایده هزینه های درج چندمرحله ای آگهی در روزنامه و سایر هزینه های مترتب به آن را پرداخت می كند كه در بورس كالا تنها هزینه كارمزد معاملات را می پردازد و این كارمزدها بسیار ناچیز است. ضمن اینكه در این تالار مزیت رقابت بین خریداران وجود داشته و هزینه ای به متقاضیان خرید تحمیل نمی شود.
علی محمدی اظهار داشت: در برگزاری مزایده ها اطلاع رسانی مطلوبی صورت نمی گیرد. اما در بورس كالا متقاضیان خرید هر كالایی هر لحظه این امكان را دارند كه در سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی در خصوص زمان و میزان عرضه و نوع محصول اطلاعات موردنیاز خود را كسب كنند و با این رویه اطلاع رسانی هزینه های بازاریابی نیز تقلیل می یابد.
به گفته وی، هنر بورس كالا این است كه اجازه ندهد تا نرخ گذاری غیرشفاف برای كالاها رقم بخورد و تالار فرعی می تواند در این زمینه برای طیف وسیعی از كالاها نقش مفیدی ایفا كند.
این كارشناس ارشد بازار سرمایه، انتشار آمار معاملات بازار فرعی را در گسترش این بازار موثر دانست و در خاتمه سخنان خود تاكید كرد: ممكن است كه حجم و ارزش معاملات هر كالایی در بازار فرعی كم باشد، اما انتشار آن از این جهت كه به شفافیت و اطلاع رسانی موثرتر پیرامون وجود این بازار و مزایای آن برای عرضه كنندگان كالاهای غیراستاندارد و دارای شرایط خاص منجر می شود، بهتر است.
 

1396/06/13
23:09:17
5.0 / 5
4562
تگهای خبر: بازار , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد ممانعت از قیمت گذاری غیرشفاف محصولات در بورس
نظر شما در مورد ممانعت از قیمت گذاری غیرشفاف محصولات در بورس
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴