صنایع اطراف تهران ناایمن هستند و آلاینده

صنایع اطراف تهران ناایمن هستند و آلاینده یک عضو شورای شهر تهران بر لزوم نظارت دقیق و پیشگیرانه برای بحث ایمنی و الایندگی صنایع اطراف تهران تاکید نمود.


مجید فراهانی در گفت و گو با ایسنا، در تشریح نظارت بر ایمنی و الایندگی صنایع اطراف شهر تهران و آخرین وضعیت پالایشگاه تهران اظهار داشت: پالایشگاه شهید تندگویان تهران در زمینه استحفاظی شهر تهران نیست و درحقیقت زیرمجموعه شهرداری باقرشهر است و از بخش های حاشیه ای شهر تهران شمرده می شود و به صورتی شهرداری تهران وظیفه حاکمیتی نسبت به این مجموعه ندارد.
وی ادامه داد: شورای شهر تهران سه سال پیش مصوبه ای ناظر بر خروج صنایع الاینده و ناایمن از شهر تهران داشت که برمبنای بند۲۰ ماده ۵۵ قانون جز وظایف شهرداری تهران است که به صنایع ناایمن و الاینده برای اصلاح اخطار بدهد و اگر قابل اصلاح نیستند برای خروج انها از شهر اقدام نماید که این اتفاق بوسیله این مصوبه شورا تدبیر شد که اجرائی شود منتها درباب پالایشگاه تهران چون شبیه به این حادثه در ابعادی کوچکتر حدود سه سال پیش اتش سوزی دیگری روی داده بود برای ما بعنوان مجموعه شورا اهمیت داشت که بدانیم جزئیات این حادثه چگونه است پس به همراه تیمی از دوستان شورا در همان سال مراجعه کردیم تا جزئیات را مورد بررسی قرار دهیم.
وی افزود: در انجا چک فهرست های ایمنی را اوردند که چگونگی رویکرد رعایت استانداردهای ایمنی بررسی شود و توضیحاتی ارائه شد در همانجا درخواست کردم از مهندس حقی مدیرعامل وقت پالایشگاه تهران که همراه معاونین در جلسه حضور داشتند که نگرش مدیریت ریسک باشد نه نگرش مدیریت بحران چونکه در مدیریت بحران عمدتاً نگاه بعد از بحران وجود دارد اما در مدیریت ریسک نشان از این است که هر نوع حادثه ای می تواند اتفاق بیافتد و همه نوع احتمال بدی را پیش بینی می کنند و با روش هایی احتمال وقوع ان را کم می کنند و یا خسارات وارده را کم نماییم.
وی اشاره کرد: این حادثه نشان داد در صورتیکه هنوز نتایج علت حادثه داده نشده برمبنای گزارشی که از دیشب با ارتباط مستمر با همکاران اتش نشانی دارم این حادثه از ساعت ۱۹: ۲۰ روز چهارشنبه اغاز شده و پس از اتش سوزی اولیه در چاله بازیافت به دلیلی اتصال لوله هایی که برای انتقال مواد زائد از مخازن به چاله وجود دارد بوسیله انها به مخزن ۴۰ هزار لیتری گاز مایع سرایت می کند. حجم اتش و دود به نحوی بود که وقتی اتش به مخزن سرایت می کند حدودا از تمام نقاط شهر تهران قابل مشاهده بوده است.
این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این که به سبب ابعاد اتش که بالا بوده است شهرداری باقرشهر که پالایشگاه در زمینه استحفاظی ان است از شهرداری تهران کمک می خواهد اضافه کرد: از تمامی ایستگاه ها واحدهایی برای کمک اعزام شدند به شکلی که بیش از یکصد ماشین اتش نشانی ارسال شد و نیروها مشغول اطفای حریق شدند.
وی ادامه داد: پالایشگاه بمنظور جلوگیری از خسارات جانی و مالی تخلیه شد؛ برمبنای بررسی اولیه ای که دوستان اتش نشانی انجام دادند گفتند حجم اتش سوزی گسترده است و در ۱۰۰ متر ارتفاع و پهنه ۱۵۰ متری امکان نزدیک شدن به اتش وجود نداشت البته اتش چاله بازیافت اطفا شد و بعد در کوشش برای اطفا اتش مخزن شماره ۲۰۰۱ به مخازن اطراف راه اتصال اتش به مخازن خطرناک دیگر قطع و این اقدام موثر واقع شد.
وی افزود: برمبنای اعلام کارشناسان امکان اطفا مخزن اتش گرفته نبود و باید تا اختتام محتویات داخل مخزن می سوخت اما برای کنترل ابعاد اتش و عدم انتقال ان تمام تلاش صورت گرفت. فعلا اطلاع دقیقی از خسارت ها نداشته و همین طور اینکه این اتش سوزی عمدی بوده یا خیر معلوم نیست. منازل پالایشگاه که عمدتاً ساکنان و کارگران خود پالایشگاه هستند بلافاصله تخلیه شد و خوشبختانه با اقدامات انجام شده از یک فاجعه بزرگ جلوگیری شد.
فراهانی اشاره کرد: انچه که مهمست اینکه بسیاری صنایع اطراف تهران علاوه بر این که ناایمن هستند و چنین حوادثی ممکنست برای انها اتفاق بیافتد الاینده هم هستند؛ بارها درباب بحث الایندگی شرکت سیمان تهران و مشکلاتی که برای الایندگی هوا تهران به وجود می آورد هشدار دادیم و صنایع دیگری که الودگی هوا تهران را بالا می برند مثل نیروگاه منتظرالقائم کرج یا نیروگاه شهید رجایی قزوین اینها چون اطراف تهران هستند زمانی که مازوت می سوزانند الایندگی انها به تهران می اید و مشکلات جدی برای هوای تهران فراهم می کنند.
فراهانی اشاره کرد: انچه که مهمست اینکه نظارت دقیق تر و پیشگیرانه ای هم برای بحث ایمنی و الایندگی این صنایع باید وجود داشته باشد که شورا هم بااینکه در مورد صنایع داخل شهر تهران اقدام نموده است و مرتبا جلسات را برگزار می کند؛ ۶ نفر از اعضای شورای شهر تهران در دو کمیسیون بند۲۰ عضویت دارند و هفتگی صنایع کوچک و بزرگ واقع در تهران بررسی می نماییم و امروز پرونده ای در داخل شهر تهران باقی نمانده که بررسی نشده باشد.
وی افزود: اما متاسفانه صنایعی که در اطراف شهر تهران است وضعیت نامساعدی دارند. این موارد نیازمند ورود استانداری تهران است و چون در زمینه استحفاظی شورا نیست باید استانداری و وزارت کشور که وظیفه امنیت شهر و استان را برعهده دارند ورود جدی تری داشته باشند.



1400/03/15
12:40:48
0.0 / 5
576
تگهای خبر: برند , شركت , طلا , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد صنایع اطراف تهران ناایمن هستند و آلاینده
نظر شما در مورد صنایع اطراف تهران ناایمن هستند و آلاینده
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱