رئیس اتاق تهران:

شاخص آزادی های اقتصادی ایران ۱۹ پله صعود كرد

شاخص آزادی های اقتصادی ایران ۱۹ پله صعود كرد حراج كن: تهران- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران اظهار داشت: شاخص ایران در آزادی های اقتصادی از رتبه ۱۴۹ با ۱۹ پله صعود به ۱۳۰ رسید.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مسعود خوانساری» امروز(شنبه) در نشست خبری مشترك با «فریال مستوفی» رییس مركز سرمایه گذاری خارجی اتاق تهران اضافه كرد: این رتبه بندی از سوی موسسه بین المللی فریزر و با همكاری اتاق بازرگانی تهران اعلام شده است.
به گزارش حراج كن به نقل از ایرنا، موسسه فریزر در سال 1974 تاسیس شده و از سال 1975 گزارش های خویش را درمورد شاخص آزادی اقتصادی منتشر می كند.
شاخص آزادی اقتصادی فریزر شاخص موزونی كه از پنج شاخص تشكیل شده است و هر كدام متغیرهای در رابطه با خویش را دارد.
رتبه هر شاخص در فاصله صفر تا 10 قرار دارد؛ هر چه این رتبه به عدد 10 نزدیكتر باشد مبین آزادی اقتصادی بیشتر در آن كشور است.
به گفته خوانساری، موسسه فریزر در بررسی های خود پنج شاخص «حجم دولت»، «ساختار قانونی حقوق مالكیت»، «دسترسی به نقدینگی سالم»، «آزادی تجارت خارجی» و همینطور «قوانین مالی و تجارت» را در نظر می گیرد.
رئیس اتاق تهران با اشاره به اینكه موسسه فریزر اطلاعات خویش را از رسانه ها تامین می كند، افزود: رسانه های غربی تصویر درستی از ایران منتشر نكرده اند و به همین سبب موسسه فریزر اطلاعات كاملی از اقتصاد ایران نداشت.
«فریال مستوفی» رییس مركز سرمایه گذاری خارجی اتاق تهران هم در این نشست اظهار داشت: بدلیل تحریم ها و محدودیت ها، حدودا دسترسی به آمار و اطلاعات ایران در سالیان گذشته ممكن نبوده است و موسسه هایی مانند فریزر اطلاعات ایران را نداشتند.

** بهبود رتبه دسترسی به پول سالم
وی با اشاره به اینكه رتبه 130 رتبه خوبی در آزادی های اقتصادی نیست، اظهار داشت: وضعیت ایران در آزادی های اقتصادی از بدتر به بد رسیده و كوشش برای بهبود رتبه شروع شده است.
مستوفی رتبه زیر 20 را جایگاه مناسبی در آزادی های اقتصادی دانست و اظهار داشت: رتبه كشور در دسترسی به پول سالم بهتر شده كه دلیل اصلی آن اصلاح قوانین درباره الحاق ایران به اف.اِی.تی.اف (FATF) بوده است.
اقتصام**9189** 2023


1397/07/28
20:03:29
5.0 / 5
4816
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد شاخص آزادی های اقتصادی ایران ۱۹ پله صعود كرد
نظر شما در مورد شاخص آزادی های اقتصادی ایران ۱۹ پله صعود كرد
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲