نوبخت:

هدایت نقدینگی به بازار سرمایه اتفاق خوبی بود

هدایت نقدینگی به بازار سرمایه اتفاق خوبی بود حراج كن: تهران-سخنگوی دولت اظهار داشت: نقدینگی هفته گذشته به جای سوق یافتن به سمت تقاضای غیر واقعی ارز یا طلا به طرف بازار سرمایه رفت و این اتفاق خوبی بود.


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدباقر نوبخت این مورد را امروز - سه شنبه - در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران اعلام نمود و اضافه كرد: دومین جلسه شورای عالی اقتصادی سه قوه بامداد امروز برای مدیریت شرایط تحریم و چگونگی پشتیبانی از بازار سرمایه و بورس با حضور سران قوا در دفتر رییس جمهوری تشكیل شد.
وی خاطرنشان كرد: با عنایت به تاكید رهبر معظم انقلاب برای پاسخگویی به لزوم هایی كه فضای جدید تحریمی در كشور تولید می كند، نیاز است قوا در یك هماهنگی نزدیك و مستمر مسائل را رصد و تصمیمات مناسبی را اتخاذ كنند تا بتوان با عنایت به توانمندهای داخلی نسبت به مدیریت شرایط تحریمی اقدام نماییم.
سخنگوی دولت تصریح كرد: در این جلسه چند نفر از نمایندگان، قوه قضاییه و اعضای تیم اقتصادی دولت حضور داشتند و تصمیمات مناسبی اتخاذ شد كه اطلاع رسانی می گردد.
نوبخت همینطور اظهار داشت: پیش بینی ها این است كه در این جلسات - كه قرار شد به صورت مستمر و منظم هر هفته یك جلسه تشكیل شود- با اتخاذ تصمیماتی می توانیم به راحتی و در اقدامی هماهنگ از ظرفیت بزرگ كشور برای بی اثر كردن یا كم اثر كردن تحریم استفاده نماییم.
وی تصریح كرد: اگر بتوانیم نقدینگی موجود را در جهت حركت به سمت تولید ببریم، نافع خواهد بود ولی اگر متاسفانه به سمت تقاضا برود، عدم تعادل عرضه و تقاضا را بوجود می آورد.
رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان كرد: نیازمند حمایت عملی همه قوا برای این قبیل اقدامات هستیم كه شورای عالی اقتصادی سران قوا در این بحث متمركز شد تا یك سیاست مناسب و سنجیده با رایزنی همه مسئولین اتفاق بیافتد و از دولت شنیده شود كه قوه مقننه و قضاییه همان سیاست را تاكید كنند و رهبری هم اعلام فرمودند از سیاست های این شورا حمایت خواهند كرد.
نوبخت افزود: با عنایت به ظرفیتی كه در كشور وجود دارد، عوامل روانی و ناهماهنگی در پاره ای از موارد سبب تشدید شرایطی می گردد كه باید بتوانیم از ظرفیت های داخلی و هماهنگی همه قوا از آن در داخل استفاده نماییم.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری تصریح كرد: تا امروز طرف عرضه و منابع ما اندكی بیش از مصارف بوده است، آنچه در عمل این توازن را بهم می زند، احساس ناامنی است كه سبب تقاضا و مصرف غیرواقعی می گردد.
سخنگوی دولت خاطرنشان كرد: عرضه ارز در شرایط عادی از تقاضا اندكی هم بیشتر است و اگر به هر علت روانی بر روی تقاضا فشار وارد شود، این تقاضای غیرواقعی صرفا برای ذخیره بوجود آمده و سبب افزایش قیمت، شوك و تكانه در بازار می گردد.
نوبخت ادامه داد در واقع شرایط روانی نه این كه توازن را بهم نمی زند بلكه از این جهت كه نیاز واقعی نیست، با این وجود در جهت انتظارات تورمی عمل كرده و سبب بهم خوردن نظام می گردد.
وی با تاكید بر این كه كشور از نظر منابع ریالی و ارزی مشكل ندارد، اظهار داشت: بر مبنای آخرین گزارش بانك مركزی از اول فروردین ماه سال جاری تا 27 خرداد ماه 20 میلیارد و 500 میلیون دلار ارز برای واردات كالاها مختلف تخصیص داده شده كه از این رقم سه و نیم میلیارد دلار برای كالای اساسی، 998 میلیون دلار برای تجهیزات پزشكی و دارو و 16 میلیارد دلار برای سایر كالاها تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: این میزان ارز با نرخ 4 هزار و 200 تومانی بوده است كه البته برای دارو و كالای اساسی عملا با نرخ 3 هزار و 800 تومانی محاسبه شده است و مابه التفات آن را دولت پرداخت می كند.
وی در مورد پرداخت ها هم اظهار داشت: از این ارقام 9 میلیارد و 700 میلیون دلار پرداخت شده است كه برای كالای اساسی 2 میلیارد و 82 میلیون دلار، برای دارو و تجهیزات پزشكی 728 میلیون دلار و برای سایر كالاها 7 میلیارد دلار پرداخت شده است.
سخنگوی دولت تصریح كرد: این اعداد و ارقام نشان داده است بر خلاف شایعاتی كه با دامن زدن به آن سبب افزایش قیمت می شوند، این ها ارزی است كه پرداخت شده است.
نوبخت خاطرنشان كرد: جای تاسف دارد در حالیكه دشمن تحریم اعمال می كند و دولت هم ارز را تامین می كند، عده ای به بهانه این كه در جای غیررسمی كسی حاضر شده با قیمت بیشتر ارز خریداری كند، عده ای كالا را با نرخ ارز چهار هزار و 200 تومانی خریداری نموده و با نرخ غیررسمی آن را محاسبه كنند.
وی تصریح كرد: در جلسه ویژه تنظیم بازار با حضور رییس جمهوری تصریح شد كه دستگاه های نظارتی همچون سازمان تعزیرات و سازمان پشتیبانی از مصرف كننده و تولید كننده قویا جهت پشتیبانی از مردم وارد شوند.
وی ادامه داد: در شرایطی كه فرد معلوم الحالی ضد جمهوری اسلامی رجز خوانی می كند، به جای اینكه ما خویش را تجهیز نماییم، عده ای با اشاره به اینكه ممكن است بعدا قیمت بیشتر شود، احتكار انجام می دهند و استدلالشان این است كه فعلا كالا عرضه نكنند.

** عقل سیاسی عده ای خارج نشین كه نامه بدهند با ترامپ مذاكره كنید، كامل نیست
سخنگوی دولت تصریح كرد: دولت فقط قوه مجریه نیست، بلكه تمام اركان حكومتی است كه با تشخیص و تاكید رهبری، دو قوه مقننه و قضاییه هم در كنار دولت قرار گرفته اند.
نوبخت با بیان این كه ما خودمان باید به هم كمك نماییم، تصریح كرد: كسانی كه از ارز چهار هزار و 200 تومانی استفاده می نمایند، موظف می باشند ارز را داخل سامانه نیما بیاورند، هم اكنون ثبت سفارش نداریم اما اگر لازم شد باید صورت گیرد و ما حاضریم حتی معافیت مالیاتی بدهیم چون كه علاقمندیم صادرات بالا برود و مردم از منافع صادرات استفاده كنند.
وی خاطرنشان كرد: مقدار ارزی كه در دست مردم قرار دارد قابل توجه است و ما انتظار داریم برای حفظ استقلال ملی اگر ارزی داریم، آن را عرضه نماییم.
رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما كاری غیر از حفظ استقلال نداریم، ما برجام را رعایت كردیم، اینكه حالا كشور زورگویی از آن خارج شده و می خواهد اراده خویش را به ما تحمیل كند، بحثی دیگری است، چین و اتحادیه اروپا برای كمك به تولیدشان در برابر آمریكا ایستاده اند و ما حقمان است كه در مقابل زورگویی های آن بایستیم.
نوبخت خاطرنشان كرد: قابل تامل است زمانی كه كسی به شما زور می گوید چند نفر نامه بنویسند و پیغام بدهند كه آقای ترامپ حالا ما كوتاه آمدیم، حرف شما چیست، آیا چنین فردی قابل اعتماد هست كه سوار هواپیما نشده، توافق خویش را بهم نزند.
وی افزود: همه دنیا روزی هزینه استقلال خویش را داده اند و موضع ما هم موضعی حقی است، اینكه در این فاصله عده ای خارج نشین نامه بدهند كه با ترامپ مذاكره كنید، نشان داده است كه عقل سیاسی آنها كامل نیست كه چنین سفارش ای به ملت و نظام می كنند.
سخنگوی دولت در بخشی دیگری از سخنان خود درباره منابع ریالی این كشور با استناد به گزارش خزانه تصریح كرد: از ابتدای سال تا 24 خردادماه منابع ریالی ما در مقایسه با سال قبل 93.5 درصد افزایش یافته است به صورتی كه فقط 77.4 درصد از منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی نسبت به سال قبل بیشتر شده است.
نوبحت ادامه داد: این رقم حتی 21 درصد بیشتر از پیش بینی های ما بوده است ازاین رو منابع ریالی كشور هم در مقایسه با سال قبل بهتر است و این عملكرد واقعی اقتصاد است و مشكلی وجود ندارد.
وی اضافه كرد: سال قبل از ابتدای فروردین تا 24 خرداد كل پولی كه برای اعتبارات عمرانی داده بودیم، 192 میلیارد تومان بود اما امسال تا این تاریخ رقم پرداخت شده برای اعتبارات عمرانی 22 هزار و 386 میلیارد تومان است.
وی تصریح كرد: نه تنها به استناد مراكز رسمی دولتی مثل مركز آمار ایران، رشد تولید برای سال قبل چهار درصت بود بلكه نهادهایی مثل بانك جهانی و صندوق بین المللی پول هم تاكید دارند كه رشد متوسط منطقه 3.2 درصد و رشد اقتصادی ایران بالای چهار درصد است.
رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح كرد: باید از صاحبان سرمایه و نقدینگی قدردانی نماییم به جای اینكه ارز و سكه بگیرند، به سمت بازار سرمایه و بورس رفتند و رشد قابل توجهی در آن جا رخ داده است.
نوبخت خاطرنشان كرد: یكی از مصوبات جلسه شورای عالی هماهنگی این بود كه این پول فقط نسبت به سهام موجود در داخل بورس نباشد بلكه بتوانیم در برابر این تقاضا سهام جدید عرضه نماییم و دستگاه ها، سهام كارخانجات خویش را عرضه كنند.
سیام**9314**1053**1336


1397/03/29
14:58:03
5.0 / 5
4264
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد هدایت نقدینگی به بازار سرمایه اتفاق خوبی بود
نظر شما در مورد هدایت نقدینگی به بازار سرمایه اتفاق خوبی بود
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳