نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:

دانشگاه های اقتصادمحور، مشكل اشتغال را حل می كنند

دانشگاه های اقتصادمحور، مشكل اشتغال را حل می كنند حراج كن: مشهد - نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار داشت: دانشگاه های كشور باید اقتصادمحور شده و دانشجو را برپایه نیاز اقتصادی جامعه تربیت كنند تا مشكل اشتغال كشور رفع و اشتغالزایی توسط بخش صنعت صورت گیرد.


به گزارش حراج كن به نقل از ایرنا حسن حسینی پنجشنبه شب در نشست تخصصی فعالان اقتصادی و دانشگاهی با رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام با مبحث 'تاثیر چالش های فضای كسب و كار در حوزه صنعت و دانشگاه' اظهار نمود: با عنایت به مشكلاتی كه طی چند سال اخیر در حوزه اقتصادی كشور به وجود آمده، همه انتظار دارند كه بخش صنعت مشكل اشتغال كشور را حل كند كه با عنایت به مشكلات پیش روی صنعت، اشتغالزایی كار دشواری است.
حسینی اظهار نمود: دولت بزرگترین بدهكار بخش خصوصی و نظام بانكی است زیرا 80 درصد از بودجه دولت، جاری است، از جانب دیگر دولتها مشكلات زیادی را برای بخش صنعت به وجود آوردند اما حاضر نیستند مسئولیت این مشكلات را بپذیرند.
وی بیان كرد: نظام بانكی، نظام امور مالیاتی و نظام بیمه تامین اجتماعی از یك سو، نرخ بالای سود تسهیلات و مالیات بر ارزش افزوده از جانب دیگر قیمت تمام شده تولید را افزایش داده و كالای تولید داخل قادر به رقابت با كالاهای مشابه خارجی در بازار نیست.
وی اضافه كرد: هیچگاه بین صنعت و دانشگاه ارتباطی مطلوبی به وجود نیامده است، نه بخش صنعت دانشگاه را شناخته و نه دانشگاه بخش صنعت را شناخته است، در حالیكه كلینیك درمانی بخش صنعت در هنگام بروز مشكل، دانشگاه ها هستند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار نمود: نزدیك به 6 هزار واحد صنعتی با میانگین اشتغال 32 نفر در خراسان رضوی با سرمایه گذاری 95 درصدی بخش خصوصی و پنج درصدی بخش دولت فعالیت دارند، همینطور 550 معدن و 55 محدوده معدنی در استان وجود دارد كه جزو مزیت های اقتصادی این منطقه به حساب می آید.
حسینی اضافه كرد: سال گذشته صادرات كالا در خراسان رضوی بدون احتساب صادرات خدمات فنی و مهندسی به مرز 2 میلیارد دلار رسید كه نسبت به سال 95 حدود 15 درصد افزایش داشت و با عنایت به ظرفیت های صنعتی و معدنی این استان، این میزان صادرات كالا بسیار ناچیز است.
وی دیوان سالاری و بوروكراسی اداری را از چالش های عمده بخش صادرات كالا در كشور برشمرد و اظهار داشت: برای رونق صادرات و پشتیبانی از كالای ایرانی باید مقررات زدایی شده و چالش های این بخش رفع گردد.

*درآمدهای خراسان رضوی با حجم مالیات همخوانی ندارد
رئیس كمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی خراسان رضوی هم در این نشست اظهار داشت: از سال 1390 تابحال درآمد مردم استان با مالیات گرفته شده از این منطقه همخوانی نداشته است در حالیكه حاكمیت به نمایندگی از مردم، از درآمدها مالیات می گیرد تا در مسیر رفاه مردم هزینه كند.
جواد باقری اظهار نمود: نرخ بیكاری خراسان رضوی از سال 90 تا 95 رو به افزایش بود و در سال 96 از 13.2 درصد به 10 درصد رسید، همینطور در سالهای مذكور سهم بخش صنعت از اشتغال استان از 35 درصد به 30 درصد و سهم خراسان رضوی از صدور پروانه های ساختمانی از كل كشور در این مدت 1.6 درصد كاهش پیدا كرد.
وی بیان كرد: موسسات مالی و اعتباری و شركت پدیده در خراسان رضوی 400 میلیارد تومان مالیات پرداخت می كردند اما اكنون شركت پدیده و اغلب این موسسات تعطیل شدند، تعداد زائران خارجی عرب در مشهد كاهش پیدا كرد و این مهم سبب كاهش 130 میلیارد تومانی درآمد استان و 30 میلیارد تومان در درآمد مالیاتی استان شد.
وی اضافه كرد: رفتارهای نامطلوب مالیاتی سبب شد شركت های بزرگی مانند خودروسازان مالیات های پرداختی خویش را به خارج از استان اختصاص دهند و از این طریق بخشی از درآمدهای مالیاتی خراسان رضوی به استان های دیگر رسید و این عوامل سبب كاهش درآمدهای استان شده است.
رئیس كمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار داشت: نرخ رشد درآمدهای این استان از سال 1390 تابحال رو به كاهش بوده است بنابراین با این شرایط سرمایه گذاری و اشتغالزایی در این استان دشوار است.
وی افزود: متاسفانه در بخش درآمدی خراسان رضوی، آستان قدس رضوی و بخش كشاورزی دیده می شوند اما در بخش مالیات ستانی از آنها مالیاتی دریافت نمی گردد و در كل جمع كوچكی از فعالان اقتصادی بار مالیات را بر دوش می كشند.

*ارز در كشور دچار تضاد گفتمانی است
نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار داشت: ارز، یك مولفه اقتصادی و یك نهاده برای بخش تولید است اما در مساله ارز در كشور دچار تضاد گفتمانی هستیم، همه دولتها درصدد تك نرخی كردن ارز برآمده اند اما نرخ ارز باید از نرخ تورم تبعیت كند.
محمد استادی اظهار نمود: ثابت نگه داشتن نرخ ارز افتخاری برای دولت می باشد اما تضاد گفتمانی در این مورد سبب می گردد كه هر چیزی ولو ارز نتواند خویش را با واقعیت های جامعه تطبیق دهد.
وی بیان كرد: تنها مرجع صحیح برای تعیین نرخ كالاها، بازار است، تلاطم و نابسامانی و غیرقابل پیش بینی بودن نرخ ارز بعنوان نهاده تولید، همه بخش تولید را به هم می ریزد. ارز یكی از مولفه های اقتصادی می باشد كه دچار تضاد گفتمانی است.
رئیس انجمن صنایع غذایی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، عرضه محوری به جای تقاضامحوری را مشكل دانشگاه های كشور ذكر و بیان كرد: دانشگاه ها به جای تربیت مهارت آموخته، دانش آموخته تربیت می كنند، در حالیكه در بخش صنعت نیاز به مهارت آموخته داریم.
استادی اظهار نمود: سالانه چند هزار فارغ التحصیل در عرصه صنعت غذا از دانشگاه ها دانش آموخته می شوند كه نیازی به همه آنها در صنعت وجود ندارد.

*ناوگان حمل و نقل كشور فرسوده و كند است
رئیس كمیسیون حمل و نقل، لجستیك و گمرك اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی ایران هم در این نشست اظهار داشت: 80 درصد حمل و نقل كشور با استفاده از جاده انجام می گیرد و عمده ناوگان حمل و نقل فرسوده است زیرا هزینه تامین آنها بسیار گران است.
مجتبی بهاروند اظهار نمود: قیمت هر كامیون ترانزیتی در كشور 800 میلیون تومان است، در حالیكه این كامیون در افغانستان و تركیه بسیار ارزانتر است و تامین این كامیون ها برای كشور بسیار پرهزینه است.
وی بیان كرد: بیش از 20 دستگاه اجرایی بر بخش حمل و نقل كشور نظارت می كنند و از جانب دیگر تسهیلات بانكی با بهره 30 درصد به شركت های حمل و نقلی پرداخت می گردد.
وی با اشاره به فعالیت 200 شركت حمل و نقل بین المللی در خراسان رضوی اظهار داشت: اگر به ترانزیت توجه گردد، این بخش می تواند تا 10 میلیارد دلار در سال برای كشور درآمد داشته باشد.
رئیس موسسه آموزش عالی بینالود هم در این نشست اظهار داشت: یكی از مهمترین دغدغه های دانشجویان این دانشگاه، مسائل مالی و تامین شهریه است بنابراین بعضی از دانشجویان به علت مشكلات مالی از انتخاب واحد در ترم جدید منصرف می شوند.
نادر علیزاده اظهار نمود: هر چه بیكاری در جامعه بیشتر شود، تمایل افراد به تحصیل در دانشگاه ها كمتر می گردد بنابراین باید مشكل بیكاری را حل كرد.
رئیس دانشگاه غیرانتفاعی خیام مشهد هم اظهار داشت: 2 میلیون نفر از جمعیت چهار میلیونی دانشجویان در ایران در مراكز آموزش عالی غیرانتفاعی تحصیل می كنند.
محمدحسین طیرانی اظهار نمود: برای كمك به تحصیل دانشجویان باید سطح تسهیلات مربوط به شهریه دانشجویی افزایش یابد، از جانب دیگر دانشگاه های غیردولتی باید با ارتقای سطح كیفی آموزش خود، دانشجوی بیشتری جذب كنند تا باری از دوش دولت برداشته شود.
7489/5132


1397/02/08
10:35:59
5.0 / 5
4547
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد دانشگاه های اقتصادمحور، مشكل اشتغال را حل می كنند
نظر شما در مورد دانشگاه های اقتصادمحور، مشكل اشتغال را حل می كنند
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳