سیف در جمع خبرنگاران:

تدابیر بانك مركزی برای ارز تك نرخی، نظام ارزی، شناور مدیریت شده

تدابیر بانك مركزی برای ارز تك نرخی، نظام ارزی، شناور مدیریت شده حراج كن: رئیس كل بانك مركزی از تدابیر دولت برای تك نرخی كردن ارز اطلاع داد و اظهار داشت: نظام ارزی كشور، شناور مدیریت شده است.



به گزارش حراج كن به نقل از مهر، ولی الله سیف در حاشیه مراسم روز پژوهش در جمع خبرنگاران در مورد تدابیر بانك مركزی در حوزه یكسان سازی نرخ ارز اظهار داشت: نظام ارزی كشور، نظام ارزی شناور مدیریت شده است و نرخی كه در بودجه لحاظ می گردد یك نرخ محاسباتی به حساب می آید، البته باید در نظر داشت كه نرخ ارز در بازار آزاد به طور طبیعی ۴۲۰۰ تومان نیست و در آینده تعدیل هایی خواهد داشت.
رئیس كل بانك مركزی اضافه كرد: این رقم با این هدف بوده كه ارز مبادله ای برخی كالاهای مهم هم زمان با یكسان سازی نرخ ارز حذف خواهد شد و ممكن است بهای تمام شده آنها افزایش یابد، برای كنترل قیمت، دولت از این بودجه استفاده خواهد كرد؛ البته یكسان سازی نرخ ارز به مقدماتی نیاز دارد كه انجام شده و سطح روابط بین الملل هم یكی از مهم ترین زمینه های اجرای این سیاست است.
وی خاطرنشان كرد: برای بهبود روابط بین الملل، كارهای دیگری باید انجام شود تا زمینه به طور كامل برای یكسان سازی نرخ ارز به وجود بیاید، ازاین رو هم اكنون نمی توانم زمان مشخصی را برای اجرای این سیاست اعلام نمود.
سیفدر خصوص دلار و حذف آن از مبادلات بانكی، اظهار داشت: دلار از مبادلات تجاری بانك مركزی و نظام بانكی حذف شده و كاربرد چندانی ندارد. بانك مركزی همه درآمد ارزی را با سایر ارزها دریافت می كند و در حوزه پرداخت ها هم از دلار استفاده نمی نماید. در مورد چین، بانك مركزی این كشور به ما اعلام نمود اقدامات كنترلی و نظارتی كه توسط بانك های چینی در حال اعمال است، فقط مخصوص ایران نیست بلكه سیاست داخلی بانك بوده و عمومیت دارد.
رئیس كل بانك مركزی اضافه كرد: در مجموع بانك مركزی نسبت به این مورد حساسیت دارد و اگر مشكل خاصی وجود داشته باشد، آن را پیگیری و حذف خواهد نمود. پیش از اجرای برجام، نظام بانكی ایران تنها با ۳۳ بانك خارجی روابط داشت، اما هم اكنون سطح همكاری های به ۲۴۵ بانك رسیده است، هر چند كه روابط هنوز كاملاً عادی نشده و در مواردی با مشكلاتی مواجه هستیم.
رئیس شورای پول و اعتبار در پاسخ به این سؤال كه بالاخره سرنوشت مؤسسه ثامن كه هم اكنون سپرده گذاران آن با مشكلات متعددی مواجهند، چه خواهد شد؟ اظهار داشت: برای این مؤسسه ادغام در شرف انجام است و مشكل حادی هم وجود ندارد. البته ثامن مؤسسه ای نیست كه قرار باشد منحل شود بلكه تجمیع (ادغام) خواهد شد و سپرده گذاران می توانند با آرامش خاطر سپرده های خویش را در این مؤسسه حفظ كنند و اگر مایل بودند آن را دریافت كنند، اما هیچ تزلزلی در آن مؤسسه وجود نداشته و جای نگرانی نیست.
سیف پاسخ این سؤال را كه این ادغام چه زمانی انجام خواهد شد، اینگونه داد: در شرف انجام است.

1396/09/22
00:52:52
5.0 / 5
4669
تگهای خبر: ارز , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد تدابیر بانك مركزی برای ارز تك نرخی، نظام ارزی، شناور مدیریت شده
نظر شما در مورد تدابیر بانك مركزی برای ارز تك نرخی، نظام ارزی، شناور مدیریت شده
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳