نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس:

مشاوران املاک اجاره بها را افزایش داده اند

مشاوران املاک اجاره بها را افزایش داده اند نایب رییس کمیسیون عمران مجلس معتقد است: افزایش ولنگارانه اجاره بهای مسکن از جانب دفاتر مشاوران املاک صورت می پذیرد.



به گزارش حراج کن به نقل از مهر، در ماه های اولین سالجاری، بازار اجاره مسکن وارد فاز انفجاری شده و بیشتر موجران از مستأجران خود خواسته اند تا افزایش های چشم گیر و بعضاً تا دو برابری را نسبت به رهن و اجاره واحد مورد نظر را اعمال کنند.
بانک مرکزی: رشد ۵۰ درصدی اجاره بهای اردیبهشت
بانک مرکزی در گزارش خود از وضعیت بازار مسکن در اردیبهشت سال جاری میزان رشد اجاره بها در تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل (اردیبهشت ۱۴۰۰) ۴۶ و در سرتاسر کشور ۵۰.۶ درصد رشد داشته است.
همچنین میزان افزایش اجاره بها طی اردیبهشت سال جاری نسبت به ماه قبل (فروردین ۱۴۰۱) در تهران ۱.۹ و کل مناطق شهری ۲ درصد بوده است.
بررسی طرح دو فوریتی ساماندهی اجاره مسکن این هفته در کمیسیون عمران و صحن مجلس
این در حالی است که بنا بر اعلام مجلس شورای اسلامی، طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی فردا دوشنبه ۲۳ خرداد در کمیسیون عمران مورد بررسی قرار می گیرد.
طرحی که دو فوریت آن در ۲۸ اردیبهشت سال جاری در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و این هفته بعد از دو هفته تعطیلی مجلس، در دستور کار نمایندگان قرار خواهد داشت.
ستاد تنظیم بازار: سقف رشد اجاره بهای سال جاری ۲۵ درصد
از سوی دیگر، ستاد تنظیم بازار هم بعد از دو سال که سقف افزایش اجاره بها برای تهران، کلانشهرها و سایر مناطق شهری در ستاد ملی مقابله با کرونا طی سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تعیین می شد، وارد بازار اجاره مسکن شد و سقف افزایش قراردادهای اجاره مسکن را برای تهران ۲۵، کلانشهرها ۲۰ و سایر مناطق شهری ۱۵ درصد تعیین کرد.
دستور رئیس جمهور به وزارت راه: بازار اجاره مسکن را ساماندهی کنید
هفته گذشته (۱۶ خرداد) حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور ضمن اشاره به فرارسیدن فصل تابستان و موعد جابجایی ها، ضرورت نظارت وزارت راه و شهرسازی بر بازار مسکن را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: دولت باید علاوه بر تدبیر برای سامان دادن نرخ اجاره بها، اجازه ندهد سوداگران بازار مسکن را متلاطم و موجبات نگرانی مردم را فراهم نمایند.
نایب رئیس کمیسیون عمران: مشاوران املاک اجاره ها را افزایش داده اند
اسماعیل حسین زهی نایب رییس کمیسیون عمران مجلس درباره بحث اجاره بها اظهار نمود: طرح دو فوریتی مجلس در مورد کنترل بازار اجاره مسکن در صحن علنی مجلس تصویب و جهت بررسی بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع شده است.
وی اضافه کرد: برخی مشاوران املاک به صورت ولنگارانه بگونه ای اجاره بها را افزایش داده اند؛ این در شرایطی است که ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه ای در مورد تعیین سقف اجاره بها داشت که در حکم قانون بود ولی اجرا نمی شد که دولت باید به جد به آن ورود کند.
نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه نظارت بر بازار اجاره مسکن سال هاست که مغفول مانده افزود: بازار اجاره مسکن هیچ متولی خاصی ندارد و صرفا مشاوران املاک درحال تنظیم قراردادهای اجاره بها هستند حال آنکه باید دو وزارت راه و شهرسازی و صمت متولی آن باشند.
وی تصریح کرد: مردم که تا سالیان سال نمی توانند صاحبخانه شوند حداقل در بحث اجاره بها بتوانند از فشاری که بر روی معیشت آنهاست، کاسته شود.
حسین زهی خاطرنشان کرد: شغل مشاور املاک سوددهی بالایی دارد و از طرفین موجر و مستأجر کمیسیون می گیرند؛ هم اکنون بیشترین واحدهای صنفی موجود در خیابان ها، دفاتر مشاوران املاک است و بیشترین تابلو را این صنف دارد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در مورد تعیین سقف اجاره بها در ستاد تنظیم بازار عنوان کرد: مقرر است این مصوبه را به صورت قانون درآوریم؛ البته باید این قانون قابلیت اجرایی داشته باشد.
وی تاکید کرد: اما حتی اگر به صورت قانون هم درآوریم، در صورتیکه ضمانت اجرایی نداشته باشد، قابلیت بازدارندگی نخواهد داشت؛ بعنوان مثال باید انگیزه های مالیاتی مانند جرایم یا مشوق های مالیاتی در آن دیده شود.

1401/03/22
21:31:03
0.0 / 5
342
تگهای خبر: بازار , بانك , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مشاوران املاک اجاره بها را افزایش داده اند
نظر شما در مورد مشاوران املاک اجاره بها را افزایش داده اند
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲