مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران خبر داد

انجام ۱۲۵۰ هکتار جنگل کاری پیرامون پایتخت طی ۷ پروژه در نیمه دوم ۱۴۰۰

انجام ۱۲۵۰ هکتار جنگل کاری پیرامون پایتخت طی ۷ پروژه در نیمه دوم ۱۴۰۰ به گزارش حراج کن مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران اظهار داشت: عملیات اجرائی 1250 هکتار جنگل کاری در قالب 7پروژه در نیمه دوم سال 1400 انجام شد.


به گزارش حراج کن به نقل از ایسنا، علی محمد مختاری درباره برنامه توسعه کمربند سبز پیرامون شهر تهران اظهار داشت: سال ۱۳۵۹، فاز نخست پروژه کمربند سبز پیرامون شهر تهران در دولت شهید رجایی تحت عنوان کمربند سبز جنوب تهران به مساحت ۵ هزار هکتار مصوب شد اما به سبب وقوع جنگ تحمیلی تا سال ۱۳۶۵ اقدام چشم گیری در این خصوص صورت نپذیرفت و شروع کار از شروع سال ۱۳۶۶ توسط سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران از اراضی هاشم آباد و دولت آباد در جنوب پایتخت شروع شد.
وی ضمن اشاره به اهمیت توسعه کمربند سبز در اطراف شهر تهران اضافه کرد: این پروژه توسط سازمان ادامه یافت. طرح توجیهی فاز دوم جهت افزایش مساحت کمربند سبز به میزان ۵۰ هزار هکتار به هیات دولت ارائه شد که طرح مذکور در کمیسیون امور زیربنایی و صنعت محیط زیست دولت مطرح و کلیات آن به تصویب رسید و برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ گردید و در دستور کار سازمان قرار گرفت.
مختاری با اعلان اینکه بطور متوسط سالانه بین ۱۰۰۰ تا هزار و ۳۵۰ هکتار جنگل کاری در قالب این طرح انجام پذیرفته است افزود: تا آخر سال ۱۳۹۹ مساحت آن به ۴۳ هزار و ۸۵۲ هکتار رسید. در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۲۵۰ هکتار جنگل کاری در دستور کار قرار گرفت که عملیات اجرائی آن از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در هفت پروژه شروع و در ۱۵ اسفندماه با حضور ریاست جمهوری به بهره برداری رسید. پس تا آخر سال ۱۴۰۰ تنها حدود ۵ هزار هکتار از فاز دوم طرح کمربند سبز باقی ماند که برمبنای رهنمودها و تاکید شهردار تهران قرار شد که مساحت باقیمانده طی یک دوره ۳ ساله تمام شود.
مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با اعلان اینکه گونه های گیاهی مورد استفاده در طرح کمربند سبز تماماً از گونه های گیاهی مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی شهر تهران و محل کاشت است، اضافه کرد: اغلب اینگونه ها از گیاهان پهن برگ هستند. برخی از اینگونه ها عبارتند از بنه، زالزالک، داغداغان، ارس، بادام کوهی، سنجد تلخ، سنجد، دغدغک، توت، ارغوان، اقاقیا بذری، کاج، سرو.
مختاری با تاکید براینکه آبیاری جنگل کاری های کمربند سبز پیرامون شهر تهران مساله بسیار مهمی است، اظهار داشت: طبعاً اگر منابع آب مورد استفاده برای جنگل کاری ها از روش های سنتی تامین گردد، می تواند در روند توسعه این فعالیت ها تأثیرگذار باشد اما طی چند دهه گذشته به تدریج بوسیله اتخاذ راهبردهای صرفه جویی در مصرف آب و انتخاب راهکارهای مناسب آبیاری این مشکلات تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است. برای مثال هم اکنون با بکارگیری سیستم های آبیاری تحت فشار همچون روش های آبیاری قطره ای، میزان مصرف آب کم شده است.
وی افزود: از طرف دیگر در جنگل کاری ها در اراضی دامنه ای و شیب دار، بوسیله راه اندازی نهرهایی به موازات خطوط تراز و اصطلاحاً پلکانی کردن اراضی صورت می گیرد. این امر سبب می شود که آب ناشی از بارندگی ها در روی این اراضی فرصت بیشتری برای نفوذ در زمین پیدا کرده و امکان تغذیه منابع آب زیرزمینی نظیر چشمه و قنات های پایین دست را تقویت. البته همزمان قسمتی از آن بصورت رطوبت خاک (نم خاک) در محدوده ریشه درختان ذخیره می شود. این رطوبت ذخیره شده در خاک که در گذشته در عرصه های بدون پوشش با شروع فصل کم باران و گرما مستقیماً تبخیر می شد، هم اکنون در پهنه های درختکاری شده صرف تامین قسمتی از نیاز آبی گیاهان می شود.
طبق گزارش سایت شهر، مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران اشاره کرد: هم اکنون تمامی اراضی توسعه یافته از آب خام (آب غیر شرب) و یا پساب تصفیه شده آبیاری می شوند. ضمن آنکه با راه اندازی مخازن ذخیره آب ژئوممبران از انباشت نزولات جوی جهت آبیاری درختان استفاده می شود.




منبع:

1401/02/28
22:33:47
0.0 / 5
599
تگهای خبر: صنعت , طلا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد انجام ۱۲۵۰ هکتار جنگل کاری پیرامون پایتخت طی ۷ پروژه در نیمه دوم ۱۴۰۰
نظر شما در مورد انجام ۱۲۵۰ هکتار جنگل کاری پیرامون پایتخت طی ۷ پروژه در نیمه دوم ۱۴۰۰
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳