پیش از خرید بیمه تکمیلی این موارد را فراموش نکنید

پیش از خرید بیمه تکمیلی این موارد را فراموش نکنید حراج کن: بهترین راه برای خرید یک بیمه تکمیلی مناسب، مطالعه و تحقیق درباره طرح هایی است که از طرف شرکت های بیمه ارائه می شود؛ پس با ما همراه باشید.



به گزارش تجاری خبرگزاری مهر، شاید تا قبل از آمدن کرونا و موج اخیر تورم، هزینه های بهداشت و درمان برای ما چندان دغدغه نبود. اما این پاندمی سمج در کنار این که ثابت کرد هیچ چیز جاودانه نیست؛ درس دیگری هم برای ما داشت: هزینه های درمانیِ پیش بینی ناپذیر، شوخی بردار نیستند و برنامه ریزی و پس انداز برای آنرا باید جدی گرفت.
بر اساس بررسی هایی که وزارت رفاه نتیجه آنرا نیمه اول سال ۱۴۰۰ منتشر کرد، ۱۹.۵ درصد از خانوارهای ایرانی ۱۰ درصد از درآمد سالانه شان را صرف بهداشت و درمان می کنند. از طرفی دیگر پنج درصد از خانوارها نیز چیزی حدود ۲۵ درصد از درآمد سالیانه شان را برای هزینه های بهداشت و درمان خرج می کنند.
ممکن است ۵ یا ۱۰ درصد از کل درآمد سالانه رقم قابل توجهی به نظر نرسد؛ اما اگر میانگین این درآمد را ماهانه ۱۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، این هزینه قابل توجه و در مواردی کمرشکن خواهد بود.
پیش بینی مرکز آمار این است که روند تورم در زمینه هزینه های بهداشت و درمان صعودی است.
معنی اش این است که وقتی سهم هزینه خانوار از بهداشت و درمان بالا برود، به احتمال زیاد صرف نظر کردن از روند درمان بیماریها یا فروش دارایی ها و کالاهای بادوام و باارزش زندگی جایگزین کوشش برای مداوا خواهد شد.
علاج واقعه پیش از وقوع
با توجه به این شرایط به آسانی می توان نتیجه اظهار داشت که «بیمه آینده نگری است.»
در ایران، تامین اجتماعی قرار بود چتر حمایتی مردم در حوزه درمان باشد اما سرعت افزایش قیمت ها سبب شد تا این سقف حمایتی از قافله عقب بیافتد و تا حد زیادی کارکردش را از دست بدهد. به همین خاطر برای چنین موقعیت هایی پوشش بیمه تکمیلی طراحی شد.
همان طور که از نامش پیداست این بیمه مواردی را تکمیل می کند که بیمه پایه تامین اجتماعی مسئولیتش را به عهده نمی گیرد.
بیمه تکمیلی هم اکنون به نوع سه نوعِ گروهی، خانوادگی و انفرادی تقسیم بندی می شود که هر شرایط و میزان پوشش هرکدام از آنها متفاوت می باشد.
بیمه تکمیلی گروهی یا سازمانی مرسوم ترین نوع این بیمه است. کارکردش به این صورت است که کارفرمای یک شرکت یا کارگاه می تواند اعضای سازمانش را بیمه کند. از مهم ترین شروط بیمه تکمیلی گروهی داشتن بیمه پایه تامین اجتماعی است بطوریکه بیمه تمامی افراد از یک کارگاه رد شده باشد.
علاوه بر آن برای گرفتن این بیمه باید تعداد افراد به حد معینی برسد. چونکه تعدادی از شرکت های بیمه کمتر از تعداد معینی از افراد را وارد فهرست بیمه تکمیلی نمی کنند.
در صورتی که شرایط به شکلی باشد که بیمه همه افراد از یک کارگاه رد نشده باشد اما همگی خواهان خرید بیمه تکمیلی باشند می توانند بوسیله طرح بیمه تکمیلی خانواده اقدام نمایند. امتیاز دیگرش این است که نیازی به داشتن تعداد مشخصی از افراد برای دریافت پوشش بیمه وجود ندارد.
شاید این سوال پیش بیاید که افراد بدون بیمه های پایه مثل تامین اجتماعی چه راهکاری خواهند داشت؟ آنها می توانند از طرح بیمه تکمیلی انفرادی استفاده کنند.

خوب است بدانیم که...
با توجه بعنوان های مختلف طرح های بیمه تکمیلی، میزان پوشش و حق بیمه هر یک از طرح ها با دیگری متفاوت می باشد.
هزینه های مربوط به بستری، جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، هزینه آمبولانس و سایر هزینه های مربوط به انواع فوریت های پزشکی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار می گیرد. علاوه بر موارد گفته شده هر طرح، سقف تعهد و موارد تحت پوشش مختلفی دارند که پیش از خرید باید تمامی آن موارد را مدنظر قرار داد.
خیلی مهمست بدانیم که مواردی مثل: جراحی های زیبایی، عیب های مادرزاد، ترک اعتیاد، سقط جنین، خسارت های فیزیولوژیکی ناشی از حوادث طبیعی، هزینه های اتاق خصوصی در بیمارستان، جنون، جراحی های لثه، ارتودنسی و ایمپلنت و هزینه های مربوط به معلولیت ذهنی و از کار افتادگی از طرف بیمه تکمیلی جبران نمی گردد.
علاوه بر اینها، تمامی بیمه های تکمیلی یک دوره انتظار دارند که هنگام تهیه بیمه باید آنرا در نظر گرفت. دوره انتظار مدت زمانی است که در آن بیمه گر (یعنی شرکت بیمه) تعهدی نسبت به جبران هزینه های بیمه گذار (یعنی فردی که بیمه را خریداری نموده است) ندارد. این دوره از زمان صدور بیمه نامه آغاز می شود و عموماً ۳ ماه است. بطورمثال ممکنست در تاریخ بیستم اسفند بیمه تکمیلی تهیه نماییم. اگر بین تاریخ بیستم اسفند تا بیستم خرداد هزینه ای بابت درمان پرداخت کرده باشیم بیمه تکمیلی مسئولیتی در قبال آن ندارد و تنها هزینه های مربوط به بیستم خرداد به آن طرف را جبران می کند.
بهترین راه برای خرید یک بیمه تکمیلی مناسب، مطالعه و تحقیق درباره طرح هایی است که از طرف شرکت های بیمه ارائه می شود. برای این کار می توانید در سایت بیمه بازار با انواع این طرح ها آشنا شوید، از تخفیف های موجود در سایت استفاده کنید و در صورت داشتن هر گونه سوالی آنرا با پشتیبانی ۲۴ ساعته سایت در بین بگذارید.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


منبع:

1400/10/26
12:39:12
0.0 / 5
455
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد پیش از خرید بیمه تکمیلی این موارد را فراموش نکنید
نظر شما در مورد پیش از خرید بیمه تکمیلی این موارد را فراموش نکنید
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳