هزینه تعمیر آسانسور برای طبقات پایینی

هزینه تعمیر آسانسور برای طبقات پایینی حراج کن: اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که طبقات پایین ساختمان ملزم به پرداخت هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری آسانسور هستند یا خیر، با ادامه این مطلب همراه باشید.



به گزارش تجاری خبرگزاری مهر، با توسعه آپارتمان نشینی و جایگزینی مجتمع های چند طبقه بجای خانه های حیاط دار، مردم برای رفتن به طبقات بالاتر ساختمان آسانسور را بر پله ها ترجیح می دهند. اما پرسشی که مطرح می شود این است که، آیا ساکنین طبقه همکف که از آسانسور استفاده نمی کنند هم باید هزینه های تعمیر و نگهداری آنرا بپردازند یا شامل آنها نمی شود؟ در این نوشته به این ابهام مطابق با قانون پاسخ داده خواهد شد.
حال سوال اینجاست که آیا هزینه ماهانه تعمیر آسانسور شامل حال افرادی که در طبقه همکف ساکن می باشند می شود؟
این سوال را به دو صورت می توان پاسخ داد: اگر هزینه های آسانسور در شارژ بصورت سرفصلی جدا آورده نشده باشد: مالک طبقه اول به هیچ عنوان نمی تواند از پرداخت هزینه های تعمیر آسانسور خودداری کند ولو این که از آسانسور استفاده نکند.
تعمیر آسانسور طبق قانون تملک آپارتمان ها
در این رابطه می توان به قانون رجوع کرد. آنجا که قسمت آخر ماده ۴ قانون تملک آپارتمان ها می گوید: پرداخت هزینه های مشترک شامل این که ملک مورد استفاده قرار بگیرد یا نگیرد الزامی است، البته در مواردی که هزینه های آسانسور تفکیک شده نسبت به کل هزینه های ساختمان باشد موضوع به نحو دیگری است.
حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا هزینه ماهانه تعمیر آسانسور شامل حال افرادی که در طبقه همکف ساکن می باشند می شود؟
این پرسش را به دو صورت می توان پاسخ داد:
اگر هزینه های تعمیر آسانسور در شارژ ساختمان به صورت جدا آورده نشده باشد، مالک طبقه اول به هیچ عنوان نمی تواند از پرداخت هزینه های تعمیر آسانسور خودداری کند ولو این که از آسانسور استفاده نکند، چون هزینه تعمیر آسانسور نباید بطور جدا و مستقل، از هر واحد دریافت شود بلکه باید از محل صندوق ساختمان تامین و هزینه شود.
آسانسور و یا هر وسیله دیگری که در ساختمان نصب و تعبیه شده، جز منصوبات ساختمان است و هزینه های تعمیر و نگهداری آنها را مدیر ساختمان بر عهده دارد.
بعضی از تأسیسات امکان دارد مورد استفاده بعضی واحدها قرار گیرد و یا بعضی دیگر از آنها استفاده نکنند.
آن طور که بخش آخر ماده ۴ قانون تملک آپارتمان ها بیان کرده است، پرداخت هزینه های مشترک شامل این که ملک مورد استفاده قرار بگیرد یا نگیرد الزامی است.
امکان دارد هزینه های آسانسور تفکیک شده نسبت به کل هزینه های ساختمان باشد که در این صورت ساکنان در مجمع عمومی می توانند روش خاصی برای تقسیم هزینه های آسانسور تعیین کنند. در نهایت هیئت مدیره ساختمان در مورد پرداخت هزینه های آسانسور از طرف ساکنین واحدها تصمیم نهایی را خواهد گرفت.
هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور با کیست؟

آسانسور وسیله حساسی است که در صورت بی توجهی به هشدارها و مشکلاتش امکان رخداد حادثه وجود دارد. به همین علت بررسی دائمی و منظم آسانسور در آپاراتمان ها مسئله ای ضروری می باشد. بررسی وضعیت آسانسور باید بصورت منظم و در دوره های یک ماهه صورت گیرد. این مسئله به قدری اهمیت دارد که در مقررات ملّی ساختمان ها بخشی برای نگهداری و مراقبت از آسانسور وجود دارد.
در این قانون آمده که مالکان ساختمان یا مدیر ساختمان وظیفه دارند ماهانه یک بار تمام قطعات آسانسور را مورد بررسی قرار دهند، اگر قسمتی از آسانسور به تعمیر یا تعویض نیاز داشت، انجام این کار را در اولویت قرار دهند و خبر مشکل پیش آمده را به دیگران اطلاع دهند. در مقررات ملی آپارتمان ها، در مورد قانون آسانسور ذکر شده که هر سال باید آسانسورها بطور کامل و با جزییات بررسی شوند. به این معنا که تلویزیون باید خاموش شود و از بازرس و مهندس متخصص جهت بررسی آن استفاده گردد.
طبق قوانین ملی استاندارد، لازم است که تعمیر آسانسور بطور ماهیانه و بازرسی آسانسور بطور سالیانه (برای استاندارد ادواری) انجام بگیرد.
برای بازرسی باید با شرکت های معتبر و دارای تأییدیه صلاحیت از سازمان ملی استاندارد، قراردادی یک ساله تعمیر و نگهداری آسانسور بسته شود. همین طور باید در تمام مراحل کار یک مهندس متخصص هم حضور داشته باشد. از کارهایی که بازرس های متخصص انجام می دهند ثبت تمام مشاهدات و تحویل آن به مدیر ساختمان است.

هزینه تعمیر آسانسور نباید از واحدها ستاندن شود
اگر هزینه های آسانسور در شارژ بصورت سرفصلی جدا آورده نشده باشد مالک طبقه اول به هیچ عنوان نمی تواند از پرداخت هزینه های تعمیر آسانسور خودداری کند ولو این که از آسانسور استفاده نکند.
چون اولاً هزینه تعمیر آسانسور نباید بطور جدا و مستقل، از تک تک واحدها ستاندن شود بلکه از محل صندوق ساختمان باید پرداخت گردد همین طور آسانسور یا هر تأسیسات دیگری که در ساختمان نصب و تعبیه شده، جزو منصوبات ساختمان است و هزینه های تعمیر و نگهداری آنها به عهده مدیر ساختمان است.
قسمت آخر ماده ۴ قانون تملک آپارتمان ها می گوید پرداخت هزینه های مشترک شامل این که ملک مورد استفاده قرار بگیرد یا نگیرد الزامی است.
گاهی امکان دارد هزینه های آسانسور تفکیک شده نسبت به کل هزینه های ساختمان باشد که در این صورت ساکنان در مجمع عمومی می توانند فرمول و یا روش خاصی برای تقسیم هزینه های تعمیر آسانسور تعیین کنند.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


منبع:

1400/03/03
20:47:06
0.0 / 5
699
تگهای خبر: اهدا , پرداخت , شركت , طلا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد هزینه تعمیر آسانسور برای طبقات پایینی
نظر شما در مورد هزینه تعمیر آسانسور برای طبقات پایینی
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳