جمالی نژاد:

مدیریت شهری معرفی صنایع دستی را بعنوان برندهای ملی و جهانی در اولویت قرار دهد

مدیریت شهری معرفی صنایع دستی را بعنوان برندهای ملی و جهانی در اولویت قرار دهد به گزارش حراج کن معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اظهار داشت: طی سال های اخیر از طرق مختلف مثل انعقاد تفاهمنامه های همکاری مشترک، اعطای تسهیلات به شهرداریها و دهیاری های دارای صنایع دستی ریشه دار و کمک به تاسیس بازارچه های محلی سعی کردیم تا زمینه حمایت مدیریت شهری و روستایی از تولید و عرضه صنایع دستی را فراهم نماییم.


به گزارش حراج کن به نقل از ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مهدی جمالی نژاد که ۲۹ اردیبهشت ماه به صورت ویدیو کنفرانس در نشست شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی سخن می گفت، ضمن اشاره به حمایتهای جدی شهرداریها و شوراها از صنایع دستی طی سالهای اخیر و گسترش این مبحث در کشور، اظهار داشت: صنایع دستی یکی از بخش های پراهمیت برای اقتصاد کشور است که هم در حوزه اشتغال زایی و هم در زمینه معرفی فرهنگ و تمدن ایران نقش موثری ایفا می کند و فعال شدن ظرفیتهای مدیریت شهری تأثیر زیادی در پشتیبانی از کسب و کارهای خرد و ایجاد فرصت های شغلی و تقویت تولید دارد که یکی از مهم ترین بخش ها در کشور، تولید صنایع دستی است.
وی با تکیه بر این که پشتیبانی از بخش صنایع دستی و استادکاران و دست اندرکاران این عرصه و همینطور عرضه و ارائه صنایع دستی نیازمند توجه دولت، بخش خصوصی، تعاونی ها و مدیریت های محلی بخصوص شوراها وشهرداری ها و دهیاری هاست، اظهار داشت: وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در سالهای اخیر به منظور رفع دغدغه های فعالان عرصه صنایع دستی و کارآفرینان این حوزه اقدامات مختلفی نظیر برنامه ریزی برای عرضه محصولات در سطح شهرها، معرفی شهرهای دارای صنایع دستی در مجامع و نشست ها، ایجاد نمایشگاه های موقت و دائمی، خرید صنایع دستی برای اهدا توسط شهردای ها و شوراها،... انجام داده و در حال پیگیری گسترش این اقدامات است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با تکیه بر اینکه شوراها و شهرداران با عنایت به وظایف خود و انتظارات مردم و اصناف و بخش خصوصی از مدیریت شهری لزوم دارد در زمینه تولید اشتغال با توسعه صنایع دستی ورود جدی و بابرنامه داشته باشند، اظهار داشت: بحث های حاشیه نشینی و مشکلات اشتغال و سایر مشکلات ریشه در اشتغال دارد و شهرداران می توانند جریان ساز رفع این مشکل باشند.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی، صنعتی پاک است و به محیط زیست صدمه ای نمی زند ضمن اشاره به سهولت در ایجاد، توسعه و جابجایی صنایع دستی، خاطرنشان کرد: صنایع دستی ظرفیت بسیار مطلوبی است چون که هر خانه می تواند یک کارگاه و هر کارگاه یک کارخانه باشد از طرفی سهولت در انتقال دانش و فروش آن می تواند همه اقشار خصوصاً کودکان کار و زنان بی سرپرست را درگیر کند که این موارد به غیر از وظایف شهرداری ها نیست.

وی با بیان اینکه صنایع دستی بستر بسیار آماده و مهیایی برای رفع مشکلات اجتماعی بخصوص اشتغال است، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما هنوز از این بسترها به خوبی استفاده نکرده ایم بنابراین باید شهرداران با در نظر داشتن اینکه از این مشکلات جدایی ندارند، صنایع دستی را مورد نظر قرار دهند.

جمالی نژاد با تکیه بر استمرار چنین نشست های تخصصی ابرازامیدواری کرد که این نشست ها و همینطور جشنواره ها و نمایشگاه ها فرصتی فراهم آورد تا توجه کافی به سمت صنایع دستی پرارزش جلب و با همکاری همه جانبه مسئولین و دست اندرکاران امر شاهد روزهای بهتر و تصمیمات موثری در زمینه ارتقاء این محصولات و پشتیبانی از فعالیت های در رابطه با آن باشیم و رویدادهای آینده این حوزه ترکیبی از فرهنگ و هنر و صنعت بوده و در آن صنایع دستی کشورمان بعنوان برندهای ملی و جهانی معتبری معرفی شود.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه تنوع بسیار بالایی در رشته هایی صنایع دستی با بیشتر از ۳۵۰ رشته وجود دارد، اظهار داشت: هر ساله این ظرفیت ها در حال ریزش هستند و مورد استفاده قرار نمی گیرند بنابراین ضروریست که دستگاههای دیگری هم در کنار شهرداری مانند ادارات آموزش و پرورش ورود کنند و این ظرفیت را گسترش داده و زمینه را برای ارتقای فناوری و کارافرینی در کنار درس، گسترش دهند.

ایشان در ادامه با تکیه بر اینکه باید دبیرخانه شهرها در میبد مستقر باشد، اظهار داشت: دبیرخانه باید مسائل و مشکلات و چالش ها را دنبال کند و یک مجموعه هم برای کمک و حمایت و ایجاد فضا برای اقدامات، شرایط را مهیا کند.

وی با اشاره به اینکه یزد، استان ویژه ای خصوصا در حوزه صنایع دستی است، اظهار داشت: شهرداران این استان، در یک شهر اسطوره ای کار می کنند و باید باور داشته باشند که شهرهایشان بی جهت شهر جهانی نشده است.




منبع:

1400/02/30
22:53:28
0.0 / 5
600
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , اهدا , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مدیریت شهری معرفی صنایع دستی را بعنوان برندهای ملی و جهانی در اولویت قرار دهد
نظر شما در مورد مدیریت شهری معرفی صنایع دستی را بعنوان برندهای ملی و جهانی در اولویت قرار دهد
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵