دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی:

باید كالبد زیرساختی محله را بازتعریف نماییم

باید كالبد زیرساختی محله را بازتعریف نماییم به گزارش حراج كن دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اظهار داشت: طول و عرض كوچه ها را باید با دیدگاه روابط انسانی و نه مدیریت بحران طراحی كرد.


به گزارش حراج كن به نقل از ایسنا، حجت الاسلام علی كشوری، در نشست تخصصی تبیین مدیریت شهری محله محور با زاویه دید الگوی پیشرفت اسلامی، كه در اداره كل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار نمود: حرف اصلی ما این است كه از محله تعریف غلطی اتفاق افتاده است. همه كسانی كه در حوزه مدیریت شهری درگیرند باید این سوال را بپرسند كه فلسفه مدیریت شهر چیست؟.
وی ادامه داد: صحبت از فلسفه مدیریت شهری یك كاركرد مشخص دارد و آن این است كه یك معیار بالادستی برای تصمیمات ما به ارمغان می آورد.
كشوری اظهار داشت: دو فرض وجود دارد، یك فرض این است كه معیاری برای تصمیمات شهرداری و غیره وجود ندارد و فرض دوم هم این است كه این دیدگاه نظری را می پذیریم و معیاری خواهیم داشت. می توانیم قضاوت نماییم كه در یك دوره مدیریت شهری درست عمل كرده ایم یا خیر. آنقدر در مورد حكمت مدیریت شهری كم گفت و گو می شود و اطلاعات كم رنگ و سطحی در این عرصه مطرح می شود كه این خاصیت علم ترجمه ایست كه در ایران وجود دارد.
بگفته كشوری، دانشگاه های غربی از حیث مدیریت شهری از ما جلوتر هستند و ما معیاری برای تصمیمات حوزه شهری نداریم. باتوجه به مجموعه ای از مباحثات ادعا كرده ایم كه فلسفه مدیریت شهری از نظر اسلام مسئله تربیت است و اگر شهری مقرر است ایده آل اداره شود، مدیران شهری باید غایت آن شهر را تربیت قرار دهند كه در اصطلاحات دینی تزكیه گفته می شود.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با اشاره به اینكه "در مدیریت شهری محله محور، مهم ترین مسئله، سازماندهی محل زیست انسان ها است"، اظهار نمود: اگر شهروندان با اختیار نظمی را بپذیرند تحمیل اتفاق نمی افتد. انتخاب با خود فرد مخاطب است.
وی ادامه داد: ما در ادبیات فقهی و ادبیات حوزه علمیه این را می گوییم كه نظم اختیاری بدون تزكیه وجود ندارد. ما در تزكیه در درونی سازی متمركز هستیم و اهتمام داریم كه با باطن افراد در مورد نظم مطلوب خودمان صحبت نماییم. تزكیه پروسه ایجاد نظم اختیاری و درونی سازی است. به شكل های مختلفی جبر تئوریزه شده است. در ذات قانون جبر خوابیده و نتیجه آن این است كه جبر را دنبال می نماییم. حدودا تمام دانشمندان این حوزه معتقدند، ابزار ایجاد نظم، مسئله قانون، جبر دائمی و همه جانبه است.
كشوری اشاره كرد: اگر جامعه منظم داشته باشیم اما اختیار، مبنای ایجاد این نظم باشد، در حوزه شهر هم نظم و هماهنگی ای احتیاج داریم و باید این را از ابزار تربیت استفاده نمائیم. كسی كه به تربیت فكر نمی كند، ناگزیر از این است كه جبر را بپذیرد.
وی اشاره كرد: حدودا دوره عقب نشنی پرچم داران مدرنیته شروع شده و آیا این را نمی گردد به سایر حوزه ها تعمیم داد و شهری داشته باشیم كه نظم اختیاری در آن وجود داشته باشد؟. خاصیت نظم جبری این است كه این همه تزاحم در روابط انسانی به وجود می آورد. نظم اختیاری در مدیریت شهری اهمیتش بسیار درك می شود.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی بیان كرد: اگر بخواهیم تربیت را جدی بگیریم، نهاد اصلی تربیت، نهاد خانواده است، اگر می خواهید تربیت و تزكیه را در جامعه ای فربه كنید، نمی توانید جایی غیر از خانواده سرمایه گذاری كنید. حتی مسجد و منبر متغیر اصلی این تربیت و تزكیه نیست. بوسیله مسجد خانواده را تقویت نماییم درست است و می شود از آن دفاع كرد، وظیفه رسانه ها، امر به معروف و نهی از منكر است اما رسانه نهاد اصلی نیست، در هر جامعه ای كه خانواده به چالش كشیده شود، تزكیه و تربیت هم به چالش كشیده می شود.
وی افزود: نظام آموزشی ما نظام علیلی است كه نمی تواند حتی این سفارش ها را عرضه نماید. در خانواده ای كه ایثار و محبت باشد، حتما نظم اختیاری ایجاد می شود چون درون مایه اش محبت است. از نظر ما اگر كسی بخواهد نظم اختیاری داشته باشد باید تربیت را پیش گیرد و بوسیله خانواده جلو ببرد. چه عواملی كمك می نماید تا خانواده بعنوان نهاد اصلی متكلف تربیت شود؟ دو دسته عوامل موثر وجود دارد، عوامل درونی و دسته دیگر عوامل بیرونی موثر بر تقویت نهاد خانواده، عواملی كه تاثیر بر روی خانواده دارد، اما اختیارش به دست خانواده نیست و تفاوت آنها در مسئله اختیار خانواده است.
كشوری با اشاره به اینكه "ازدواج بموقع سلامت جسمی و رشد عقلی می آورد"، اظهار نمود: یكی از كاركردهای اصلی ازدواج این است كه موجب تقویت درونی نهاد خانواده می شود. نوع شغل یكی دیگر از عوامل بیرونی موثر است. ما با پدیده شهرهای خوابگاهی روبرو می باشیم. كرج خوابگاه تهران، اسلام شهر، ورامین و غیره است. فرد چهار ساعت در راه است، ۸ ساعت كار می كند و دیگر نمی تواند، پدر و یا همسر خوبی باشد. مدرنیته شغل ایجاده كرده است، اما به قیمت به چالش كشیدن نهاد خانواده است. شغل باید حداكثر یك چهارم زمان فرد را بگیرد.
وی افزود: طراحی شغل و سنجه های ارزیابی بازار كار باید تغییر پیدا كند، ما نمی توانیم ارزیابی بازار كار ایران را به دست سازمان بین المللی كار بدهیم. سنجه های ارزیابی كار باید برمبنای فقه شیعه طراحی شود.
كشوری عنوان كرد: سوال مهم این است كه مدیریت شهری در نهاد خانواده، چطور عمل كند كه از باب عوامل بیرونی خانواده را تضعیف نكند، چطور مدیریت نماییم كه نهاد شهری خانواده را تضعیف نكند؟ محله را می توان غلط تعریف كرد تا نهاد خانواده تضعیف شود و می توان درست تعریف كرد و خانواده را تقویت كرد. محله با تعریف غلطش یعنی، محل استقرار خانه و محل استراحت اهالی خانه و اعضای خانواده، در وضعیت فعلی به این شكل است و خانه خوابگاه شده است.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اشاره كرد: افراد از خانه بیرون می آیند، شهر و خانه مبتنی بر تفریح نیست. مورد دوم مسئله شغل است كه نزدیك محله خانه و یا شهر نیست و این هم به خوابگاه شدن خانه كمك می نماید. با طراحی هایی كه آموزش وپروش كرده است، محل تدریس هم خارج از محله زندگی است و مدارس منطقه ای توزیع شده و سرویس های مدارس موضوعیت پیدا كرده و فاصله مدرسه و خانه زیاد است.
وی عنوان كرد: با بوجود آمدن مگامال ها، هایپرماركت ها هم نیازهای روزمره به بیرون از محله انتقال داده شده. محله یعنی تامین نیازهای چهارگانه خانواده. من طلبه اصلا از همه كانال ها آغاز به حرف زدن هم بكنم، مرد خانه در خانه نیست كه هوای دخترش را داشته باشد. مدیریت شهری كه محله را تعریف غلط كرده است و طلبه هایی كه بحث را انتقال نداده اند. اگر محله را به این شكل تعریف كردیم، سه دسته خاصیت برای ما بوجود می آید؛ دسته اول این است كه اعضای خانواده بیشتر كنار هم هستند و از پدیده خانواده های هسته ای عبور خواهیم كرد. به سمت خانواده های تفصیلی می رویم، خانواده هایی كه اعضای آن برای هم وقت بیشتری می گذارند.




منبع:

1398/06/25
19:48:57
5.0 / 5
4438
تگهای خبر: آموزشی , ابزار , ارز , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد باید كالبد زیرساختی محله را بازتعریف نماییم
نظر شما در مورد باید كالبد زیرساختی محله را بازتعریف نماییم
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱