وزیر اقتصاد:

اصلاح نظام بانكی و مالیاتی اولویت این وزارتخانه است

اصلاح نظام بانكی و مالیاتی اولویت این وزارتخانه است حراج كن: مشهد - وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت: اصلاح نظام بانكی و مالیاتی با محوریت الكترونیكی كردن این 2 حوزه در جهت افزایش شفافیت و حذف رانت و فساد و اعطای اختیارات بیشتر به استان ها بعنوان اولویت جدی در دستور كار این وزارتخانه قرار گرفته است.


به گزارش حراج كن به نقل از اداره كل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، فرهاد دژپسند روز جمعه در هشتاد و نهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اظهار داشت: حوزه و وظیفه ای فرابخشی در وزارت اقتصاد با عنوان بهبود فضای كسب و كار داریم كه در ابتدای دولت رشد خوبی یافت اما در 2 سال اخیر شرایط خوبی ندارد در حالیكه این حوزه بسیار مهم می باشد و بهبود آن می تواند به رشد فضای سرمایه گذای و به دنبال آن بهبود تولید و اشتغال منجر شود.
وی با اشاره به اینكه این وضعیت باعث تنزل برخی موارد مانند زیرساخت ها و اشتغال شده، اضافه كرد: برای سرعت بخشی به بهبود فضای كسب و كار باید تامین مالی را نه فقط در بخش دولتی بلكه با محوریت فعالیت های بخش خصوصی، تعاونی و غیره افزایش دهیم.
دژپسند اظهار نمود: در این راستا اولین ماموریتی كه رئیس جمهوری به وزارت اقتصاد داده اصلاح نظام بانكی در جهت افزایش قدرت اعطای تسهیلات به بخش غیردولتی است.
وی اظهار نمود: در واقع بانك ها نباید شركت داری و بنگاهداری كرده و دارایی منجمد داشته باشند و در كنار آن ما هم باید كمك نماییم مطالبات معوق بانك ها بخصوص در حوزه دستگاه های دولتی كاهش پیدا كند و این امر یك اقدام دوسویه است چونكه در عین آنكه بانك ها باید پیشگام شوند ما هم محدودیت های برون داد آنها مثل مطالبات را باید كاهش دهیم.
دژپسند با تاكید بر اینكه بانك ها بخصوص بانكهای دولتی می خواهند نقش محوری در اقتصاد كشور ایفا كنند و در این راستا باید ظرفیت ها و راهكارها را هم ارائه نمایند كه این مورد در دست پیگیری است.

**اصلاح نظام مالیاتی لزوم پیشبرد سیاستهای اقتصاد مقاومتی
وزیر امور اقتصاد و دارایی اصلاح نظام مالیاتی را لزوم پیشبرد امور بر مبنای سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و اضافه كرد: این اصلاح و هم افزایش درآمدها نباید به قیمت زیر فشار قرار دادن مودیان منضبط و شناسنامه دار باشد بلكه باید با كمك همین بخش، جلو فرارهای مالیاتی گرفته شده و راه های اجتناب از پرداخت مالیات در بخش هایی كه پنهان شده اند را مسدود كرد.
دژپسند اضافه كرد: در تحقق افزایش درآمدهای مالیاتی، لزوم اصلی و بی وقفه الكترونیكی شدن نظام مالیاتی است در عین آنكه الكترونیكی شدن كامل نظام بانكی اولویت ماست چونكه حذف روابط رو در رو و انجام همه امور در یك محیط مشخص و شفاف برای مبارزه با فساد، الزامی اساسی است.
وی با اشاره به اینكه اولین مرحله اجرای این مورد الكترونیكی كردن بانك ها و مالیات است، اظهار داشت: مبحث مهم دیگر برای بهبود فضای كسب و كار را گمرك است كه باید هم از بخش خصوصی حمایت كند و هم با قدرت در جلوگیری از قاچاق با قدرت عمل كند و به شكلی در عین آنكه تسهیل كننده تجارت قانونی می باشد برای مقابله با قاچاق هم قدرتمند باشد.
وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان كرد: این حوزه نمی تواند نقش خویش را در تسهیل امور برای تولید فضای كسب و كار مناسب ایفا كند مگر آنكه گمركی توانمند، مقتدر و خوش قامت داشته باشیم كه باید این گونه شود.
دژپسند با تاكید بر اهمیت جلب و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی و تامین منابع مالی و با اشاره به گزارشی كه در حوزه سرمایه گذاری خارجی استان عرضه شد، اظهار داشت: در تامین منابع مالی با عنایت به قامت و ظرفیت های خراسان رضوی، این رقم جذب سرمایه گذاری خارجی راضی كننده نیست.
وی عنوان كرد: در این استان قابلیت های بسیار ارزشمندی داریم و باید رویكرد كنونی كه رویه ای مطلوب است؛ گسترده تر تداوم یابد.

** باید از قابلیت های استانی در جذب سرمایه ها حداكثر استفاده شود
وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح كرد: می خواهم از قابلیت ها و ظرفیت های استانی در جذب سرمایه گذاری حداكثر استفاده و بهره گرفته شود.
دژپسند افزود: استانی چون خراسان رضوی ظرفیت معنوی خوبی برای جلب سرمایه گذار خارجی دارد و در این میان باید برای این سرمایه گذاران فرش قرمز پهن نماییم اما بیش و قبل از آن باید به سرمایه گذار داخلی توجه گردد.
وی اظهار نمود: اگر این گونه شود زمینه جلب سرمایه های خارجی هم فراهم می گردد و برای این امر اگر افزایش اختیارات استان لازم باشد، كه هست، پیگیری و محقق می گردد.
وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان كرد: باید آنقدر در اعطای اختیارات به استان ها پیش برویم كه اگر به فردی وزارت و یا مسئولیت استانی پیشنهاد شود او، مسئولیت استانی را ترجیح دهد.
دژپسند افزود: در این راستا از هر ظرفیت قانونی كه بتوان برای این مورد بهره برد استفاده می كنم تا توانمندی های استانی را افزایش دهم و الان به دنبال اعطای اختیار برای تقویت استان ها هستیم.
وی با اشاره به اینكه مدیریت استان و مدیران استانی در خراسان رضوی ظرفیت، قابلیت و توانمندی های بسیاری دارند، اظهار داشت: باید این امكان در اختیارشان قرار گیرد كه برای جلب سرمایه گذاری های خارجی از قابلیت های طبیعی و معنوی این خطه كه گسترده است بهره گیرند.

**ضرورت تسریع در بررسی مصوبه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده
وی در مبحث مالیات بر ارزش افزوده هم اظهار داشت: آنچه كه اكنون در این زمینه اجرا می گردد نیاز به اصلاح دارد و منتظریم قانون ابلاغ شود كه یكباره بر اساس آن اقدام نماییم.
وزیر اقتصادو دارایی اظهار داشت: مصوبه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس است اما امروز برای رفع نقصها و مشكلات كار در این حوزه باید مجلس این طرح را در اولویت قرار دهد تا سریعتر در صحن بررسی و مصوب شود كه خود در بهبود فضای كسب و كار هم موثر است.
دژپسند اضافه كرد: ما نقدهایی به این طرح داریم و آمادگی آن هست كه به صورت فشرده دو هفته برای بررسی و تبادل نظر پیرامون آن بگذاریم.

**اهمیت زمان، هماهنگی و بسیج تمام ظرفیت ها در مقابله موثر با تحریم ها
وی با اشاره به اینكه برای مقابله با تحریم های آمریكا ستاد مقابله با تحریم در این وزارتخانه فعال شده، اضافه كرد: برای آنكه از این تهدیدات دشمن سربلند خارج شویم باید به معنای واقعی همه امكانات را برای اعتلای نام ایران اسلامی بسیج نماییم.
دژپسند با تاكید بر اهمیت زمان در این شرایط اظهار نمود: بیشتر از منابع مالی و فیزیكی، نقش منابع انسانی در هر اقدام اصل و محور است و در كنار آن تخصیص زمان مهمترین عامل در اثرگذاری اقدام است.
وی با اشاره به اینكه باید دقت نماییم، لحظه ها و زمان در این اقدامات، تصمیم گیری ها و اجرا از دست ما خارج نشود، اضافه كرد: باید با تمام وجود بیندیشیم، طراحی و اجرا نماییم تا از مشكلات طراحی شده دشمن عبور نماییم.
دژپسند با تاكید بر اینكه امروز دشمن واقعا مستاصل شده، اظهار نمود: نگاهی به فهرست تحریم ها نشان داده است كه مبنای عقلانی بر آن حاكم نبوده و هدف فقط تولید استیصال برای ما و در تقابل قرار دادن مردم و مسئولان بوده است.
وی خاطرنشان كرد: اجبار این شرایط آن است كه ما باید بسیار هوشمند، هوشیار، توانمند و با تمام توان و استفاده از همه امكانات به میدان بیاییم.

**به جای القای یاس باید همه برای حل مسائل آستین بالا بزنیم
دژپسند خاطرنشان كرد: در فضای جنگی لزوم اصلی تقویت اعتماد دولت و ملت است به گونه ای كه ملت احساس كند دولت همه جا و در هر شرایط بخصوص در فشارهای اقتصادی هوای آنها را دارد.
وی خواهان كمك، همراهی و تعامل همه بخش ها با این مجموعه در مدیریت شرایط شد و اضافه كرد: اگر مشكلی هست به جای آنكه در قالب تبلیغات غیرواقعی و ناامید كننده فضای یاس در جامعه و بین مردم تولید نماییم باید همه برای حل و رفع مشكل ورود یافته و تلاش نماییم.
وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان كرد: باید همه آستین بالا زده و به مبحث ورود یافته و در كنار هم مسائل را حل نماییم.
وی خاطرنشان كرد: ما حق نداریم در جهت اهداف دشمن دل مردم را خالی كرده و آنان را در موضع ناامیدی و یاس قرار دهیم در عین آنكه باید با آنان شفاف و صریح بوده و همانند دوران دفاع مقدس با امیدآفرینی و بسیج هماهنگی در جهت پیشبرد امور به بهترین شكل با همه ظرفیت ها عمل نماییم و صادقانه در مقام خدمتگزاری مردم تلاش نماییم.
وی با اشاره به اینكه سهم ما باید از اقتصاد بین الملل به تناسب جمعیت و وسعت كشورمان 1.2 درصد باشد، اظهار داشت: باید همه در جهت تحقق این سهم تلاش نماییم همانگونه كه امروز در خراسان رضوی مسئولان به دنبال تحقق سهم واقعی استان از سهم كشور هستند باید در كشور هم برای تحقق سهم مان از اقتصاد بین المللی آرام و قرار نداشته باشیم.
دژپسند اضافه كرد: در این صورت به مفهوم واقعی تبدیل به «ما» شده و هیچ امری نمی تواند شامل گرایش سیاسی، منطقه ای، قومی و یا نحله های فكری ما را از هم جدا كند و امروز باید همه یك جمع واحد شویم تا دست خدا در دست ما قرار گیرد.
وی اظهار نمود: چنانكه وجود مضجع مطهر امام رضا (ع) و مدیران توانمند و فعال در خطه خراسان رضوی سبب شده در خیلی از شاخص ها شرایط این استان بهتر از متوسط كشوری باشد.
دژپسند با اشاره به اینكه مدیریت خوب این استان سبب شده تا از منابع استفاده مطلوبی برای توسعه اشتغال و تولید شود كه خود نشان از آن دارد كه این استان خوب فكر و خوب مدیریت می كند، از این رو باید تزریق منابع هم به استان بهتر باشد كه این خود به افزایش رقابت بین استان ها و در نتیجه نزدیك شدن به اهداف بین المللی ما كمك می نماید.
وی خاطرنشان كرد: سهم كنونی ما از اقتصاد جهانی برازنده ایران و متناسب با ذخایر طبیعی، راهبردی و موقعیت آن نیست اما می توانیم در یك زمان مشخص بدان دست یابیم.
دژپسند اظهار نمود: این مسیر سخت را با همدلی، همفكری، هم اندیشی، هم زبانی و همكاری می توانیم طی كرده و بدان دست یابیم ضمن آنكه در حوزه ماموریت های وزارت اقتصاد اگر وظیفه خویش را به خوبی انجام دهیم خیلی از نگرانی های ما می تواند كاهش پیدا كند.
7496/5132


1397/08/19
14:59:41
5.0 / 5
4268
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , اهدا , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد اصلاح نظام بانكی و مالیاتی اولویت این وزارتخانه است
نظر شما در مورد اصلاح نظام بانكی و مالیاتی اولویت این وزارتخانه است
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵