معاون وزیر اقتصاد:

تغییر جهت نقدینگی و ادغام بانك های نظامی در دستور كار است

تغییر جهت نقدینگی و ادغام بانك های نظامی در دستور كار است حراج كن: تهران- معاون بانك بیمه و شركت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، اقتصاد ایران را «بانك محور» دانست و اظهار داشت: امروز ادغام بانك های نیروهای مسلح، تغییر جهت نقدینگی در بازارها و تهیه لایحه اصلاح قانون پولی و بانكی در دستور كار است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «امیر باقری» امروز(سه شنبه) در آیین معارفه مدیرعامل جدید بانك صنعت و معدن اضافه كرد: در سال های گذشته هم اصلاح نظام بانكی، تامین منابع مالی و مدیریت نقدینگی محورهای مهم اقتصادی كشور بوده است.
باقری خاطرنشان كرد: اقتصاد ایران بانك محور و انتظارات از بانك ها زیاد است؛ همچون این انتظارت می توان به «تامین نظام مالی»، «تامین مالی اشتغال و تجارت» و «نقل و انتقالات پولی در فضای اقتصاد بین المللی» اشاره نمود.
وی اضافه كرد: «به این ترتیب، وقتی مبحث تحریم ها مطرح می گردد نظام بانكی در كنار نفت به نوك پیكان اصلی تحریم ها تبدیل می گردد.»

** ضرورت افزایش سرمایه در بانك صنعت و معدن
«حسین مهری» مدیرعامل جدید بانك صنعت و معدن هم در این آیین خواست «بانك های توسعه ای در بودجه سال آینده درنظر گرفته شود.»
وی اضافه كرد: مشكلاتی مانند تحریم ها، ركود و بیكاری، ضرورت همفكری و هم افزایی در كشور و نقش بانك ها برای گذار از این شرایط را با اهمیت تر كرده است.
مهری، توجه به نوآوری، افزایش قدرت سازگاری با شرایط، تنوع بخشی به محصولات، شناخت مشتریان و درك درست از نیازهای آنان، ارتقای كارایی و اثربخشی عملیات و استفاده از شیوه های نوین در ارزیابی طرح ها را همچون برنامه های خود در بانك صنعت و معدن بر شمرد.
وی تصریح كرد: امروز سرمایه بانك صنعت و معدن به 600 میلیون دلار كاهش یافته است كه با چنین سرمایه ای نمی توانئ به ارتقای روابط بین الملل خود بپردازد.
مدیرعامل جدید بانك صنعت و معدن، به بانك توسعه كویت اشاره نمود و اظهار داشت: با وجود جمعیت پایین این كشور، این بانك 14 میلیارد دلار سرمایه دارد.

** تامین مالی 11 هواپیمای ایرباس و ای.تی.آر
«علی اشرف افخمی» مدیرعامل سابق بانك صنعت و معدن هم اظهار داشت: این بانك تراز چشمگیر مثبت 2700 میلیارد تومانی دارد و با اینكه در 58 ماه گذشته سرمایه اش از 2 هزار میلیارد تومان به سه برابر از نظر ریالی افزایش یافته اما از نظر دلاری با كاهش حدود 100 میلیون دلاری مواجه شده كه پسرفت ناگواری است.
وی اضافه كرد: دارایی های بانك در 58 ماه گذشته از 19 هزار میلیارد تومان به بیش از 52 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
افخمی خاطرنشان كرد: در این مدت، 20 میلیارد یورو فاینانس جذب شد كه همچون آنها 2 میلیارد و 800 میلیون یورو در صنایع فولاد و چهار میلیارد و 300 میلیون دلار در حوزه زیرساخت های راه آهن و ریلی بود.
وی اظهار داشت: در حوزه نیروگاهی، سرمایه گذاری و تسهیلات دهی 60 درصد نیروگاه های كشور در پنج سال قبل از جانب این بانك و بقیه توسط سایر بانك ها انجام شده است.
افخمی افزود: 11 هواپیماهای جدید ایرباس و ای.تی.آر از جانب این بانك تامین مالی(فاینانس) شده و در اعطای تسهیلات به صنایع كوچك و متوسط هم در رتبه سوم قرار دارد.
وی با یادآوری قراردادهای اعتباری بانك در سال های گذشته هم اظهار داشت: انعقاد قرارداد یك میلیارد و 500 میلیون دلاری با اگزیم بانك چین و 400 میلیون دلار با اگزیم بانك هند همچون آنهاست.
مدیرعامل سابق بانك صنعت و معدن، كاهش سرمایه بانك ها با افت ارزش پول و مشكل بازپرداخت اقساط مشتریان را همچون چالش های بانك صنعت و معدن برشمرد.
به گزارش حراج كن به نقل از ایرنا، شنبه این هفته (27 مردادماه) اعضای مجمع عمومی بانك صنعت و معدن، «حسین مهری» را به جای «علی اشرف افخمی» بعنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این بانك انتخاب كردند.
بانك صنعت و معدن یك بانك دولتی با رویكرد توسعه ای است و وزیران امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاورزی، تعاون، كار و رفاه اجتماعی به همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور و رئیس كل بانك مركزی اعضای مجمع عمومی این بانك را تشكیل می دهند.
اقتصام*3065*1070** 2023


1397/05/30
14:24:04
5.0 / 5
4421
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد تغییر جهت نقدینگی و ادغام بانك های نظامی در دستور كار است
نظر شما در مورد تغییر جهت نقدینگی و ادغام بانك های نظامی در دستور كار است
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴