گزارش حراج كن؛

شیوه عجیب گرانی کالاها در کشور

شیوه عجیب گرانی کالاها در کشور به گزارش حراج کن وقتی که دولت و بخش خصوصی بر سر قیمت یک کالا به توافق نمی رسند، یکی از رایج ترین شیوه های افزایش قیمت آن کالا در کشور، کمیاب و نایاب شدن و به دنبال آن گرانی است.


به گزارش حراج کن به نقل از مهر، وقتی که دولت و بخش خصوصی بر سر قیمت یک کالا به توافق نمی رسند، یکی از رایج ترین شیوه های افزایش قیمت آن کالا در کشور، کمیاب و نایاب شدن و به دنبال آن گرانی است. براین اساس حدود یکماهی که رب گوجه فرنگی در فروشگاه ها کمیاب و به دنبال همین مسأله قیمت آن افزوده شد و نرخ این کالا از ۳۲ تا ۳۸ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان رسید. در این خصوص یکی از مغازه داران به خبرنگار مهر اظهار داشت: شرکتهای تولیدی منتظر تعیین قیمت رب گوجه فرنگی از جانب ستاد تنظیم بازار هستند و به همین جهت عرضه آنرا کاهش داده اند. در نهایت هم اواخر هفته جاری، وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای به سازمان حمایت با افزایش قیمت این کالا به ۴۵ هزار تومان موافقت نمود. ماجرایی که تکرار می شود... این اولین باری نیست که چنین اتفاقی در بازار کالاهای مصرفی خانوار رخ می دهد و حدودا میتوان اظهار داشت که شگرد تولیدکنندگان این محصولات برای افزایش نرخ کالاها همین کار است، به صورتی که وقتی کارخانجات و دولت برای سر افزایش قیمت کالایی به توافق نمی رسند، بلافاصله شرکت ها، عرضه تولیدات خویش را به بازار کم می کنند و قیمت کالا به علت کاهش عرضه، روند افزایشی پیدا می کند به عبارتی میتوان اظهار داشت که کارخانجات تولیدی از این شیوه برای تحت فشار قرار دادن دولت استفاده می نمایند. اما زمانی که دولت با افزایش قیمت کالا موافقت می کند، بلافاصله عرضه آن هم در بازار زیاد می شود! این اتفاق چندی پیش درباره روغن نباتی هم رخ داده بود و زمانی که کارخانجات موفق نشدند نظر وزارت جهاد کشاورزی را برای افزایش قیمت جلب کنند، عرضه این کالا را به شدت کاهش دادند. در فروردین ماه سال جاری که عرضه روغن نباتی هم محدود و قیمت آن به شدت افزایش پیدا کرده بود، یکی از فروشندگان روغن به خبرنگار مهر اظهار داشته بود: چند روزی است که عرضه روغن کاسته شده و ما ناچار شده ایم قیمت ها را بالا ببریم. این فروشنده عنوان کرده بود که قیمت روغن را تا ۸۰ درصد گران کرده اند.
فروشنده دیگری به خبرنگار مهر اظهار داشته بود: شرکتهای تولیدکننده روغن از ایام پیش از عید عرضه روغن به فروشگاه ها را محدود کرده بودند.
وی اضافه کرده بود: این شرکت ها به دنبال افزایش قیمت روغن هستند و بنابراین کالا به مغازه ها عرضه نمی کنند.
فروشنده دیگری در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرده بود که اغلب شرکتهای تولیدکننده روغن عرضه این محصول به مغازه ها را محدود کرده اند و فقط دو شرکت هم اکنون به مغازه ها روغن می دهند که یکی از این شرکت ها هم در کنار روغن مغازه دار را مجبور به خرید محصولات دیگر همچون تن ماهی هم می کند.
دعوای بین دولت و بخش خصوصی که مصرف کنندگان را قربانی می کند
به نظر می رسد این شیوه بیشتر از هر کسی به مصرف کنندگان صدمه می زند و آنها را تحت فشار قرار می دهد به صورتی که مصرف کننده ناچار می شود حتی در زمانی که قیمت کالا رسما افزایش نیافته اما عرضه آن محدود شده است، کالا را به چند برابر قیمت منطقی آن تهیه نماید و عده ای زیادی هم از فضای به وجود آمده سواستفاده می کنند. ازاین رو دولت و بخش خصوصی باید در فضایی منطقی تر مبادرت به تعیین قیمت ها و تصمیم گیری در این حوزه کنند تا مصرف کنندگان بیشتر از این زیان نکند و در فشار قرار نگیرد.


منبع:

1401/04/18
08:10:37
0.0 / 5
553
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد شیوه عجیب گرانی کالاها در کشور
نظر شما در مورد شیوه عجیب گرانی کالاها در کشور
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳