چگونه اتاق را برای کودک باهوشم طراحی کنم؟

چگونه اتاق را برای کودک باهوشم طراحی کنم؟ به گزارش حراج کن در ادامه چند راهکار ساده برای طراحی مناسب اتاق کودک عنوان می نماییم.



به گزارش حراج کن به نقل از مهر، اگر کودک باهوشی دارید و قصد دارید او را به فردی موفق و مفید برای جامعه و دنیا تبدیل کنید، اول از همه باید محیطی سالم و امن برای رشد کودکتان فراهم بیاورید. یکی از کارهایی که می توانید در خانه انجام دهید این است که اتاق معمولی آنها را به یک اتاق هوشمند تبدیل کنید و به تقویت هوش و استعداد او کمک کنید. در اینجا چند راهکار ساده را برای این منظور عرضه کرده ایم:
طراحی دکوراسیون اتاق خواب کودک با عنایت به اصول روانشناسی
طراحی و دکوراسیون اتاق کودک، معمولا هیجان زیادی به همراه دارد. از انتخاب رنگ های مناسب گرفته تا انتخاب تم، مبلمان اتاق خواب، روتختی کودکانه و موارد دیگر. کل فرایند هم سرگرم کننده و هم دلهره آور است. با کمی تفکر، می توانید اطمینان حاصل کنید که اتاق کودک شما نه تنها عالی به نظر می آید، بلکه به رشد کلی و تقویت هوش آنها هم کمک می نماید.
جزئیات دکور اتاق فرزندانتان را با دقت در نظر بگیرید. تحقیقات نشان داده است که "یک فضای داخلی خوش ساخت می تواند کارایی شخصی را افزایش دهد، خلق و خو را بهبود بخشد، استعدادها را توسعه دهد و حتی به تربیت کودکان کمک نماید."
تمام عناصر به کار رفته در طراحی داخلی اشکال، خطوط، رنگ ها، صداها، بافت ها، تصاویر و نمادها بر شخصیت و خلق و خوی کودک شما تاثیر روانی خواهند داشت. با برنامه ریزی، حتی می توانید بر حس های بینایی، شنوایی، محسوس و بویایی تاثیر بگذارید و رشد شناختی کودک را تقویت کنید.

استفاده از رنگ برای تأثیرگذاری بر حالات و تقویت هوش
رنگ ها می توانند هوشیاری و استعداد را تشدید، خنثی و یا کاهش دهند. وقتی صحبت از کودکان می شود، رنگ ها همیشه نقش مهمی در رشد و تقویت استعداد آنها داشته اند. رنگ درمانی که بعنوان کروماتراپی شناخته می شود، برای درمان کودکان مبتلا به مشکلات رفتاری یا روانی استفاده می شود. کودکان به رنگ ها و طیف های رنگی مختلف واکنش متفاوتی نشان می دهند، چونکه درک هر انسان از رنگ منحصربه فرد است. طراحان از رنگ هایی استفاده می نمایند که می توانند محیطی عالی، شاد و آرام را برای اتاق کودکان ایجاد کنند. به این فکر کنید که کدام رنگ برای کودک شما مناسب می باشد. رنگ اتاق خواب نوزاد بر هوش، احساسات، اعتماد به نفس و رفع بی قراری کودکان دختر و پسر بزرگترین تاثیر را خواهد داشت، پس حتما به آن فکر کنید.
پیدا کردن طراحی مناسب برای تقویت هوش و استعداد
اولین و اساسی ترین سوالی که معمولا طراحان هنگام طراحی فضای دکوراسیون اتاق کودک می پرسند، این است که اتاق او مقرر است بیشتر برای چه منظور استفاده شود؟ آیا مقرر است از آن در درجه اول برای مطالعه، خواب، بازی مورد استفاده قرار بگیرد یا فقط بعنوان یک فضای خصوصی برای نشستن و استراحت؟ پاسخ شما باید اصل راهنما برای طراحی فضایی عالی و آرام برای فرزندتان باشد.
مطالعات نشان داده اند که اتاق خواب پر از اسباب بازی و سایر وسایل بازی می تواند بر خواب کودک تاثیر منفی بگذارد، در حالیکه اتاق مطالعه با تخت راحت سبب حواس پرتی و اختلال در تمرکز کودک می شود. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که چندین اتاق برای اختصاص دادن به هر عملکرد دارید، در مورد طراحی اتاق جهت استفاده مورد نظر خود دقیق باشید. اما اگر مانند اغلب خانواده ها فقط یک اتاق برای کودک دارید، با طراحی هوشمندانه ی فضای داخلی و انتخاب درست سرویس خواب کودک دخترانه و پسرانه و سایر وسایل اتاق خواب کودک تلاش کنید تمام موارد مورد منظور را در آن بگنجانید.
به این فکر کنید که چگونه می توانید فضاها را برای رفع این نیازها جدا کنید. شاید یک تخت خواب بلند به سبک شیروانی با یک میز در زیر آن، به دور نگه داشتن کودک شما از عوامل حواس پرتی در زمان خواب کمک نماید و در ساعات مطالعه روی کار خود تمرکز کند. شاید وسایل ذخیره سازی بسته، مانند جعبه های اسباب بازی که وسایل را پنهان می کنند، همان چیزی باشد که بچه های شما برای انجام تمرین های ریاضی به آن نیاز دارند. باز هم، به شخصیت فرزندتان فکر کنید و با در نظر گرفتن خلقیات و روحیات او، طراحی کنید. این کار در دراز مدت استرس را هم برای شما و هم برای فرزندتان می کاهد. هنگام طراحی اتاق خواب کوچک کودک واقعاً به آنچه در اتاق نیاز دارید فکر کنید. وسایل اولیه مانند تخت و کمد نوزاد، میز و صندلی و حتی فرش اتاق کودک با طراحی خلاقانه! یک اتاق کوچک واقعاً شما را از اضافه کردن چیزهای غیر ضروری باز می دارد و شما را با سبک زندگی مینیمال (فرایند شناسایی آنچه در زندگی ضروریست و استفاده مختصر و مفید از ابزارها و پرهیز از شلوغ کاری) آشنا می کند.
در کنار رعایت اصول زیبایی شناسی، با انعطاف پذیری در ذهن خود طراحی کنید تا بتوانید نیازهای مختلف فرزندتان را با عنایت به رشد و بالا رفتن سن او برآورده کنید و وقتی متوجه می شوید که اولویت های وی تغییر می کند، آنرا به سادگی تغییر دهید.


چگونه بی نظمی بر روان و کم شدن قدرت تخیل کودک تاثیر می گذارد؟
ایجاد یک محیط منظم و آرام در اتاق کودک سبب افزایش سلامت روحی و جسمی او می شود. بهم ریختگی سبب ایجاد حس اضطراب هم در کودکان و هم بزرگسالان می شود. اتاقی پر از اسباب بازی گوناگون، کتاب و مبلمان، همه در یک مکان می تواند آنرا شلوغ کند. فضاهای باز بزرگ به سلامت روان کلی کودکان کمک می نماید.
هنگام طراحی فضای اتاق کودک خود، شلوغی های غیر ضروری را کاهش دهید و بر ایجاد فضاهای خالی برای ایجاد حس آرامش تمرکز کنید. روی عناصری با ردپای کوچک و کاربردهای عملی زیاد مانند شلف های دیواری، مبلمان شیک و مبلمان چند منظوره و اسباب بازی ها و کتاب هایی مناسب با سن که بر تقویت هوش و استعداد کودک هم تاثیر دارد، تمرکز کنید. کمدهای دیواری و کشوهای اتاق خواب کودک را همیشه تمیز و مرتب کنید. هر چه فضای اتاق خواب باز و خالی از بهم ریختگی باشد کودک به همان میزان احساس آرامش بیشتری خواهد داشت و خلاقیت و قدرت تخیل او افزایش می یابد. با جمع کردن وسایلی که امکان دارد کودکتان تا یک یا دو ماه دیگر از آنها استفاده ای نکند به چشم او استراحت بدهید.
کلام آخر: هنگام طراحی اتاق برای کودک باهوش خود علاوه بر رعایت نکات ذکر شده، به یاد داشته باشید که فرزند شما به رشد خود ادامه خواهد داد و نیازهای او تغییر خواهد نمود. توجه داشته باشید، در حالیکه امکان دارد امروز قلب و روح خویش را برای طراحی یک اتاق عالی و کامل برای رشد و پرورش تقویت هوش کودک قرار دهید، اما مجبور خواهید بود، همه چیز را تا چند سال آینده مناسب با سن، روحیات و سلایق او تغییر دهید.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


منبع:

1400/10/04
22:43:43
0.0 / 5
484
تگهای خبر: ابزار , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد چگونه اتاق را برای کودک باهوشم طراحی کنم؟
نظر شما در مورد چگونه اتاق را برای کودک باهوشم طراحی کنم؟
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳