سلامتی زیر سیلاب

سلامتی زیر سیلاب حراج كن: «رطوبت، بالا آمدن فاضلاب و آب های روان از مهم ترین مشكلات بهداشتی مناطق سیل زده است كه می تواند موجب بروز خیلی از بیماری های عفونی در این مناطق شود و اگر این هشدارها را جدی نگیریم، سلامت سیل زده ها به خطر می افتد.»



به گزارش حراج كن به نقل از ایسنا، شرق نوشت: «سوزش ادرار، اسهال، خارش برخی نقاط بدن، انگل های گوارشی و… بعضی از بیماری هایی است كه بگفته پزشكان داوطلب در مناطق سیل زده، سلامت سیل زدگان را تهدید می كند؛ سیلی كه اول خانه و كاشانه شان را ویران كرد و حالا هم بیماری هایی كه با خود آورده سلامتشان را به خطر انداخته است. شرایط سیل زده ها دشوار است اما اگر فكری به حال پیشگیری از بیماری های عفونی در این مناطق نكنیم، شرایط به مراتب برای آنها سخت تر هم خواهد شد.

طبق تحقیقات و شواهد، شایع ترین بیماری ها در ایام سپس سیل، بیماری های عفونی، روده ای، اسهال و… است كه با برنامه ریزی دقیق و نمایش خدمات بهداشتی قابل قبول می توان به سلامت از كنار این بیماری ها گذر كرد. هر چند از روز اول تابحال مسئولان وزارت بهداشت بارها اعلام نموده اند وضعیت سیل زده ها تحت كنترل است و بیماری خاصی در این مناطق شیوع پیدا نكرده اما روایت پزشكانی كه به این مناطق اعزام شده اند، چیز دیگری است.

امیرحسن علوی، یكی از پزشكان داوطلب جمعیت امام علی (ع) است كه سپس وقوع سیل برای كمك به لرستان رفت. او درباره وجود بیماری های عفونی در این مناطق می گوید: «در روزهای اول به سبب سرما و نبود امكانات بیشترین مراجعان ما به سرماخوردگی مبتلا شده بودند اما در شهر معمولان یك بچه چهارساله به ما رجوع كرد كه به بیماری عفونی گوارشی مبتلا شده بود. در روز اول اسهال داشت و در روز سوم اسهال خون آلود شد و تب بچه بالا رفت كه خوشبختانه با تجویز دارو بیماری او كنترل شد. سپس آن به خانواده آموزش های لازم داده شد تا بیماری شیوع پیدا نكند، چون این بیماری بسیار واگیردار است. خانواده این بچه به ما گفتند از تانكرهای آب كه در سطح شهر وجود دارد به بچه آب داده اند. با عنایت به شواهد احتمال گسترش این بیماری وجود دارد. سپس مشاهده این بیمار با همكاران دیگرم كه در منطقه حضور داشتند تماس گرفتم. آنها اطلاع دادند كه در منطقه، خصوصاً روستاها افرادی بودند كه به اسهال مبتلا شده بودند. همین طور به سبب این كه دسترسی به آب سالم كم است، انگل ها گسترش پیدا كرده اند، خصوصاً انگل های گوارشی. امیدوارم وضعیت به همین حالت باقی بماند و انگل های دیگر افزایش پیدا نكنند؛ به سبب این كه سپس سیل تفكیك محل زندگی مردم و دام ها از بین رفته است و همین می تواند خطر ابتلاء به بیماری های مشترك میان انسان و دام را در منطقه افزایش دهد.

علوی در ادامه اضافه كرد: «متأسفانه دستشویی مناسب در منطقه وجود ندارد. همین سبب شده است عفونت های زنانه در منطقه زیاد بوده و بیشتر زنان با علائم خارش واژینال، سوزش ادرار و ترشح به ما بازگشت می كردند كه از علائم عفونت زنان بود. هنگامی كه پرستار آنها را معاینه كرد، این مساله را تأیید كرد. زنان در مناطق سیل زده كمتر به دستشویی مناسب، لباس زیر تمیز و شوینده ها دسترسی دارند. اگر دسترسی به آب سالم، دستشویی مناسب و حمام فراهم نشود، به خصوص در روستاها، احتمال افزایش بیماری های عفونی وجود دارد.»

صفورا شاپورزاده یكی دیگر از پزشكان داوطلب است كه سپس وقوع سیل به مناطق سیل زده اعزام شد. او كه برای كمك رسانی به استان گلستان رفته بود، درباره بروز برخی بیماری ها در این منطقه اظهار داشت: «سطح آب در آق قلا در ایام اول بسیار بالا بود و زنان كه برای بیرون كشیدن وسایل منزلشان می رفتند معمولاً تا كمر داخل آب بودند. بیشتر زنان گرفتار عفونت زنان شده بودند؛ بطوریكه در ایام اول دارو كم آمد و ما مجبور شدیم سفارش دهیم برایمان دارو بیاورند. حتی زمانی كه می خواستیم دارو سفارش دهیم، برای تخمین تعداد و میزان دارو تصمیم گرفتیم به تعداد جمعیت زنان روستا دارو سفارش دهیم.»

به گفته شاپورزاده «علاوه بر این كه تا مدت ها سطح آب بالا بود و زنان داخل آب در رفت و آمد بودند، پس از پایین آمدن آب باز همچنان زنان به سرویس بهداشتی مناسب دسترسی ندارند و چاه خیلی از سرویس های بهداشتی پر شده است، به همین خاطر برخی از زنان ترجیح می دادند به سرویس بهداشتی نروند یا به سرویس های بهداشتی خاصی كه شرایطشان بهتر بود می رفتند كه در آنجا هم ازدحام جمعیت بالا بود. سطح بهداشت در این مناطق پایین بود و بیشتر مردم به حمام مناسب دسترسی نداشتند. بچه هایی بودند كه به هر دلیلی زخمی می شدند. ما ترس این را داشتیم كه به سبب لباس های غیر بهداشتی و سطح پوست آلوده زخمشان عفونت كند.»

این پزشك داوطلب اضافه كرد: «در این مدت چند مورد به ما بازگشت كردند كه گرفتار اسهال شده بودند. البته نوزاد و كودك بودند و ما در بین بزرگسالان شاهد اسهال نبودیم. یكی از مشكلاتی كه بسیار در این مناطق شایع بود، مشكلات تنفسی بود كه بگفته محلی ها قبل از این باز در این مناطق بیماری های تنفسی شایع بوده است. به سبب نزدیك بودن دام ها به محل زندگی شان. در یكی از روستاها به نام «چن سبلی» بیشتر مردم دنبال داروی آسم بودند، داروهای شان زیر سیل مانده بود و آنها به دنبال داروی آسم بودند. یكی از دلایلی كه احتمالاً بیماری های تنفسی را در این مناطق تشدید كرده بود، كلر داخل آب و شوینده ها بود.»

یكی دیگر از خطراتی كه مردم مناطق سیل زده را تهدید می كند، بیماری های پوستی است. روز گذشته محمداسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت در مدیریت كاهش خطر بلایا، ضمن تشریح نمایش خدمات بهداشتی و درمانی در كمپ های اسكان موقت در مناطق سیل زده، درباره مباحث مطرح در زمینه بیماری های پوستی در سیل زدگان اظهار داشت: درباره بیماری های پوستی كه امكان دارد در منطقه به وجود آید، آموزش های لازم به افراد داده شده. نیروهای بهداشتی و درمانی در حال خدمت رسانی به ۹۵ كمپ اسكان موقت با جمعیت حدود ۲۲ هزار نفر هستند. جمعیت ذكر شده كه در كمپ ها اسكان موقت داده شده اند، به تفكیك هر شهر عبارت اند از اهواز ۲۶ كمپ با جمعیت شش هزار و ۴۱۹ نفر، دزفول ۲۲ كمپ با جمعیت شش هزار و ۹۷۵ نفر، شوشتر با سه كمپ و جمعیت هزار و ۵۳۴ نفر، گلستان ۳۰ كمپ با جمعیت سه هزار و ۹۴۵ نفر، آبادان دو كمپ با جمعیت ۷۲۴ نفر و لرستان ۱۲ كمپ با جمعیت دو هزار و ۴۰۱ نفر؛ اما این نكته هم گفتنی است كه با عنایت به این كه برخی افراد در منزل اقوام خود سكونت موقت دارند، جمعیتی كه به آنها امداد غذایی یا دارویی می شود، گاه بیشتر از آمار مورد اشاره است.

مطلق همین طور اظهار داشت: علاوه بر همه افراد مناطق سیل زده كه تحت پوشش خدمات بهداشتی هستند، گروه های ویژه شامل سه دسته مادران باردار، كودكان زیر یك سال و سالمندان هم تحت پوشش ویژه خدمات بهداشتی هستند. بر طبق این تابحال در شهر دزفول تعداد ۲۲۳ كودك زیر یك سال، ۸۲۰ سالمند، ۲۰۲ مادر حامله و در شهر آبادان تعداد ۲۶ كودك زیر یك سال، ۲۰ سالمند، ۱۲ مادر حامله و در شوشتر تعداد ۶۵ كودك، ۶۳ سالمند، ۳۴ مادر حامله و در گلستان تعداد ۹۴ كودك، ۶۳۰ سالمند، ۳۶ مادر حامله و در لرستان باز ۴۵ كودك، ۲۵۳ سالمند و چهار مادر حامله تحت پوشش قرار دارند كه با دستور مدیریت شبكه وزارت بهداشت خدمات دارویی به تمام افراد خصوصاً موارد مورد اشاره تا اختتام شرایط بحرانی بلاعوض است. سیل نه تنها خانه و كاشانه مردم بلكه هر چه را سر راهش بود، ویران كرد؛ همچون مراكز بهداشتی. در سیل های اخیر حدود ۷۶۰ مركز درمانی، بهداشتی و خانه بهداشت در مناطق سیل زده گرفتار لطمه شده اند اما هم اكنون ۶۳۱ واحد كه خسارت جزئی دیده بودند، در حال خدمت رسانی به حادثه دیدگان هستند و برای جبران ۱۲۹ واحدی كه خسارت جبران ناپذیری دیده اند، تعدادی كانكس به منطقه ارسال شده و خدمت رسانی در چادرها و بوسیله نمایش سیار خدمات در حال انجام می باشد.»




1398/01/26
15:16:13
5.0 / 5
4680
تگهای خبر: خدمات , سرویس , طلا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد سلامتی زیر سیلاب
نظر شما در مورد سلامتی زیر سیلاب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱